SylabUZ

Generate PDF for this page

Podstawy oddziaływań resocjalizacyjnych w działalności sądu i policji - course description

General information
Course name Podstawy oddziaływań resocjalizacyjnych w działalności sądu i policji
Course ID 05.6-WP-PEDP-ORSP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Resocialisation
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ernest Magda
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Przekazanie studentom wiedzy z zakresu działalności kuratora ze szczególnym uwzględnieniem działalności resocjalizacyjnej. Wskazanie aktów prawnych stanowiących podstawę prawną aktywności kuratora z interpretacją przepisów prawa w odniesieniu do określonych sytuacji

Prerequisites

Podstawy prawne resocjalizacji. Pedagogika resocjalizacyjna

Scope

Wykład:

Struktura i kompetencje sądów w odniesieniu do spraw nieletnich. Profilaktyczna funkcja sądów i policji w zakresie przeciwdziałania patologii dzieci i młodzieży. Funkcje diagnozy resocjalizacyjnej i jej wpływ na orzecznictwo sądów w sprawach nieletnich. Zakres ingerencji sądu i policji w życie rodzinne i osobiste nieletniego. Współpraca sądu i policji ze szkołą i innymi instytucjami o charakterze profilaktyczno-resocjalizacyjnym. Charakterystyka środków wychowawczych i poprawczych stosowanych przez sądy w Polsce i za granicą.

Ćwiczenia:

Istota środków oddziaływania wychowawczego i przesłanki ich stosowania. Katalog środków oddziaływania wychowawczego. Skutki prawne zastosowania środków oddziaływania wychowawczego. Dokumentowanie zastosowania środka oddziaływania wychowawczego. Funkcje i zadania komórek organizacyjnych policji powołanych do rozpoznania patologii i spraw nieletnich. Wychowawcza funkcja kary. Wybrane zagadnienia probacji.

Teaching methods

Wykład:  wykład podający, wykład konwersacyjny

Ćwiczenia: burza mózgów, pogadanka, prezentacja multimedialna, dyskusja, debata

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia:

Aktywna postawa w trakcie ćwiczeń i pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego

Wykład:

Pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego

Ocena końcowa:

Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Gromek K., Komentarz do Ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich, Warszawa 2001.
  2. Mozgawa M. (red.), Kodeks wykroczeń. Komentarz, Warszawa 2007
  3. Radecki W., Zastosowanie środków oddziaływania wychowawczego (w:) M. Bojarski,
  4. W. Radecki, Kodeks wykroczeń. Komentarz, wyd. 3, Warszawa 2005

Further reading

  1. Bałandynowicz A., Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Warszawa 2011.
  2. Melezini M., Środki karne jako instrument polityki kryminalnej. Białystok 2012.
  3. Mozgawa M., (red.), Prawo karne materialne. Część ogólna. Warszawa 2011
  4. Nowicka I., Kupiński R., Stosowanie środków oddziaływania wychowawczego w sprawach o wykroczenia, Prokuratura i Prawo 2004, nr 7-8
  5. Lewiński J., Środki oddziaływania wychowawczego, Gazeta Policyjna 1999, nr 19
  6. Utrat-Milecki J., Podstawy penologii. Teoria kary. Warszawa 2006.

Notes


Modified by dr Ernest Magda (last modification: 06-05-2017 17:28)