SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogika elementarna - course description

General information
Course name Pedagogika elementarna
Course ID 05.2-WP-PEDP-ELEM-W_pNadGenNJM97
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Speech therapy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, podstawą programową, metodami nauki czytania i pisania

Prerequisites

Brak

Scope

 

Wykłady

Organizacja kształcenia w klasach I-III  i w przedszkolu. Aktualna podstawa programowa dla przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej. Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. Sylwetka dziecka przedszkolnego i wczesnoszkolnego, jego charakterystyka w zakresie rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego i moralnego. Potrzeby dziecka przedszkolnego i wczesnoszkolnego: typologia potrzeb, zaspokajanie potrzeb dziecka w środowisku rodzinnym, przedszkolnym i szkolnym. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Dojrzałość szkolna a gotowość szkolna – pojęcia, składniki, diagnozowanie. Fizjologiczno-psychologiczne aspekty nauki czytania i pisania i ich złozoność. 

Ćwiczenia                                       

Rola, istota oraz cele czytania i pisania. Gotowość dzieci do rozpoczęcia nauki czytania i pisania. Przegląd, analiza i ocena stosowanych metod nauki czytania i pisania w ujęciu historycznym: metoda M. Falskiego, metoda analityczno-syntetyczna o charakterze funkcjonalnym E. i F. Przyłubskich, metoda barwno-dźwiękowa H. Metery, metoda fonetyczno-literowo-barwna B. Rocławskiego, Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz, wprowadzenie w świat pisma I. Majchrzak, metoda G. Domana, naturalna nauka języka W. Aye, metoda czytania oparta na integracji sensorycznej, metoda przyspieszonego czytania. Metody nauki czytania i pisania w polskich elementarzach. Tok postępowania metodycznego wynikający z danej metody nauki czytania i pisania (metoda M. Falskiego, E. i F. Przyłubskich, H. Metery, B. Rocławskiego, Metoda Dobrego Startu). Zasady kaligrafii.                           

 

Teaching methods

Wykłady – wykład tradycyjny.

Ćwiczenia – metoda projektu, praca z książką, metoda przypadków, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów, dyskusja, metoda projektowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

 Ocena z ćwiczeń jest średnia arytmetyczną ocen z kolokwium, z projektu oraz studium przypadku.

Wykłady

Kolokwium pisemne z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% – db, 60% – dst).

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.

 

Recommended reading

  1. Doman G., Doman J., Jak nauczyć małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992.
  2. Kamińska A., Metody nauki czytania i pisania w edukacji przedszkolnej, Warszawa 1997.
  3. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, 2011.
  4. Lelonek M., Wróbel T., red., Praca nauczyciela i ucznia w klasach I-III, Warszawa 1990.
  5. Majchrzak I., Wprowadzanie dziecka w świat pisma, Warszawa 1995.
  6. Malmquist E, Nauka czytania w szkole podstawowej, Warszawa 1987.Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”.
  7. Śliwerski B., Pedagogika dziecka: studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.
  8. Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, WSiP, Warszawa 1993.
  9. Doman G., Doman J., Jak nauczyć małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992.
  10. Kamińska A., Metody nauki czytania i pisania w edukacji przedszkolnej, Warszawa 1997.
  11. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, 2011.
  12. Lelonek M., Wróbel T., red., Praca nauczyciela i ucznia w klasach I-III, Warszawa 1990.
  13. Majchrzak I., Wprowadzanie dziecka w świat pisma, Warszawa 1995.
  14. Malmquist E, Nauka czytania w szkole podstawowej, Warszawa 1987.Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”.
  15. Śliwerski B., Pedagogika dziecka: studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.
  16. Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, WSiP, Warszawa 1993.

Further reading

  1. Jakowicka M., Wzbogacanie doświadczeń uczniów w kontaktach ze środowiskiem, WSiP, Warszawa 1982.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 19-06-2017 11:24)