SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka logopedyczna II - opóźniony rozwój mowy, jąkanie - course description

General information
Course name Metodyka logopedyczna II - opóźniony rozwój mowy, jąkanie
Course ID 05.6-WP-PEDP-ML2
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Speech therapy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam
Tutorial 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Teoretyczne przygotowanie studentów do samodzielnego prowadzenia diagnozy i terapii logopedycznej. Przyswojenie niezbędnej wiedzy teoretycznej i trening umiejętności praktycznej realizacji diagnozy logopedycznej w zakresie rozwoju mowy i płynności (jąkanie, giełkot) mówienia, wspomagania opóźnionego rozwoju mowy i terapii jąkania. Ćwiczenie umiejętności dostosowania metod terapeutycznych w zakresie niepłynności mówienia do indywidualnych potrzeb pacjenta w zależności od przyczyn i wieku.

Prerequisites

Anatomia i fizjologia narządów mowy. Etapy prawidłowego rozwoju mowy. Typologia zaburzeń komunikacji językowej. Wprowadzenie do metodyki diagnozy i terapii logopedycznej.

Scope

Wykłady

Istota opóźnionego rozwoju mowy – problemy definicyjne. Klasyfikacje opóźnień w rozwoju mowy. Objawy opóźnienia w rozwoju mowy. Wskaźniki i stopnie opóźnienia w rozwoju mowy. Przyczyny opóźnienia rozwoju mowy (psychospołeczne, biologiczne). Problem niepłynności mowy (jąkanie, giełkot) w literaturze. Etiologia zaburzeń płynności mowy. Rozwojowa niepłynność mowy a jąkanie wczesnodziecięce: cechy mowy dziecka jąkającego się. Stadia rozwoju jąkania. Jąkanie pierwotne i wtórne, logofobia.

Konwersatoria

Diagnostyka funkcjonalna dziecka z niesamoistnym opóźnionym rozwojem mowy – elementy MFDR, metody diagnozowania opóźnień (CHAT, Delacato). Metody stymulacji rozwoju zaburzeń zdolności komunikacyjnej dziecka. Praca z rodziną dziecka z opóźnionym rozwojem mowy. Diagnoza różnicowa jąkania i giełkotu, prezentacja testów diagnostycznych. Metody terapii: mówienie rytmiczne, wystukiwania sylab, metoda echa, metoda Cooperów, M. Chęćka, L. Arutiunian, program kompleksowej terapii van Ripera, ćwiczenia wspomagające płynne mówienie (relaksacja, trening autogenny, ćwiczenia oddechowe); terapia grupowa; metody wspierające terapię jąkania.

Teaching methods

Wykłady – wykład tradycyjny.

Konwersatoria – metoda projektu, praca z książką, metoda przypadków, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatoria

Na ocenę z konwersatorium składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%), ocena z projektu (25%) oraz studium przypadku (25%).

Wykłady

Egzamin. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z konwersatorium.

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z konwersatorium (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z konwersatorium i egzaminu.

Recommended reading

1.     Adamczyk B., Terapia jąkania dla ubogich, ale chętnych, „Logopedia” 1999, 26.

2.     Byrne R., Pomówmy o zacinaniu, Warszawa 1989.

3.     Chęciek M., Etapy w zmodyfikowanym programie psychofizjologicznej terapii jąkania się, „Logopedia” 1997, 24.

4.     Jastrzębowska G., Opóźnienia rozwoju mowy, [w:] Podstawy neurologopedii, red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Opole 2005.

5.     Jastrzębowska G., Istota i klasyfikacje opóźnień rozwoju mowy, „Audiofonologia” 1997, 10.

6.     Tarkowski Z., Jąkanie wczesnodziecięce, Warszawa 1992.

7.     Tarkowski Z., Jąkanie, Giełkot, [w:] Logopedia: pytania i odpowiedzi: podręcznik akademicki red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 1999.

8.     Zaleski T., Opóźnienia w rozwoju mowy, Warszawa 2002.

 

Further reading

1.     Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Opole 1998.

2.     Kostecka W., Pomoc logopedyczna dziecku jąkającemu się, „Logopedia” 1999, 26.

3.     Styczek I., Logopedia, Warszawa 1981.

Notes


Modified by dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (last modification: 07-05-2017 18:02)