SylabUZ

Generate PDF for this page

Teorie kultury i animacji z metodyką - course description

General information
Course name Teorie kultury i animacji z metodyką
Course ID 14.7-WP-PEDD-TMAK-C_genC2THC
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Events and cultural management - theatre profile
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Bogdan Idzikowski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z teoriami kultury, jej składnikami, społecznymi i filozoficznymi uwarunkowaniami  wyodrębniania kultur i subkultur, ich typologicznym zróżnicowaniem, zapoznanie ze specyficznym językiem dyscyplinowym ujmującym zakres pojęciowości z różnych obszarów kultury i animacji. Zapoznanie studentów z genezą i obszarem definicyjnym animacji kultury oraz jej współczesnych kontekstów i przestrzeni praktyki społecznej. Wprowadzenie w wiedzę z zakresu procesów instytucjonalizacji kultury. Zintegrowanie wiedzy z trzech przedmiotów: teorii kultury i animacji, metodyki animacji kultury, instytucji kultury dla studentów, którzy nie odbyli kursu z tych przedmiotów na poziomie studiów pierwszego stopnia.

Prerequisites

Niezaliczony kurs z przedmiotów: teorie kultury i animacji, metodyka animacji kultury, instytucje kultury.

Scope

Wykłady

Geneza i eksplikacja pojęcia animacja kultury; role społeczno-zawodowe animatorów kultury; projektowanie działań animacyjnych w różnych środowiskach społecznych; zasady, metody, formy i techniki pracy animatora w powiązaniu z różnymi strategiami animacji kultury; uczestnicy działalności kulturalnej i animacyjnej, w tym specyfika, formy  i typologia amatorskiego ruchu artystycznego; działalność imprezowa – klubowa i masowa; instytucje animacji kultury i inne przestrzenie życia społecznego objęte działaniami animacyjnymi. Teorie kultury w różnym ujęciu dyscyplinowym: antropologicznym, socjologicznym, pedagogicznym, psychologicznym i filozoficznym. Szerokie i wąskie rozumienie kultury. Teorie wartości jako ramy strategii animacji kultury oraz strategii upowszechnienia kultury. Zagadnienie semiotyki w procesie społecznego komunikowania – tworzenia, przekazywania i odbierania treści kultury. Instytucje kultury jako formalna przestrzeń uczestnictwa w kulturze i działań animacyjnych.

Ćwiczenia

Społeczne uczestnictwo w kulturze – jego uwarunkowania i korelaty. Problematyka czasu wolnego i jego konteksty a modelowanie projektów animacyjnych. Transmisja wzorów kultury w relacjach międzygeneracyjnych, instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych, profesjonalnych i amatorskich. Kultura wysoka i niska, elitarna i popularna, uniwersalna i lokalna, kontrkultura, subkultury i kultura alternatywna. Problematyka potrzeb kulturalnych. Geneza animacji kultury: pedagogika humanistyczna, postmodernizm, pedagogika społeczna. Monitorowanie i diagnozowanie lokalnych instytucji kultury w perspektywie funkcjonalnej, celowościowej i społecznej.

Teaching methods

Wykłady – metoda podająco-systematyzująca.

Ćwiczenia – metoda prezentacji i metoda gier symulacyjnych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Zakres wiadomości objętych treściami wykładu audytoryjnego wraz z treściami pochodzącymi z pracy własnej studenta będą sprawdzone testem jednokrotnego wyboru z progami punktowymi przy czym warunkiem uzyskania zaliczenia jest osiągnięcie minimalnej liczby punktów stanowiącej 60% możliwych do uzyskania w teście.

Ćwiczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywność na ćwiczeniach (50%) oraz praca problemowa z zakresu metodyki animacji kultury (50%).

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest oceną z egzaminu uzyskaną w teście z progami punktowymi 

Recommended reading

1.      Burszta W., Antropologia kultury: tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.

2.      Czerwiński M., Kultura i jej badanie, Ossolineum 1985.

3.      Dyczewski L., Animator kultury lokalnej, [w:] Kultura polska w procesie przemian, Lublin 1993.

4.      Gajda J. Żardecki W., red., Dylematy animacji kulturalnej, Lublin 2001.

5.      Gajda J., red., Animacja kulturalna jako problem pedagogiczny, Lublin 1994.

6.      Grad J., Karczmarek U., Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce: zmiany modelu, Poznań 1996.

7.      Jakubowski W., Edukacja w świecie kultury popularnej, Kraków 2006..

8.      Jankowski D., Kargul J., Kowalewski F., Przyszczypkowski K., Podstawy działalności kulturalno-oświatowej, Poznań 1996.

9.      Jankowski D., Wychowawcze perspektywy działalności kulturalno-oświatowej, Poznań 1988.

10.   Jedlewska B., Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych, Lublin 2001.

11.   Kargul J., Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej, Toruń 1997.

12.   Idzikowski B., Narkiewicz-Niedbalec E., (red.), Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży, Zielona Góra 2000.

13.   Kłoskowska A., red., Encyklopedia kultury polskiej XX wieku: pojęcia i problemy kultury, Wrocław 1991 i następne.

14.   Kłoskowska A., Kultura masowa, Warszawa 1982.

15.   Kopczyska M., Animacja społeczno-kulturalna, Warszawa 1993.

16.   Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2006.

17.   Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998.

18.   Tyszka A., Ideały i interesy kultury, Warszawa 1987.

19.   Tyszka A., Uczestnictwo w kulturze: o różnorodności stylów życia, Warszawa 1972.

20.   Słowińska S., Idzikowski B., Olejarz M., Zadłużny M., Dulęba J., Inicjatywy i ludzie w kulturze lubuskiej. Nowe przestrzenie. Zielona Góra 2012 (www.inicjatywyiludzie.wpsnz.uz.zgora.pl/raport.pdf)

21.   Słowińska S., (red.), Inicjatywy kulturalne angażujące osoby 50+ jako przestrzeń indywidualnego rozwoju i kształtowania kapitału społecznego, Zielona Góra 2015.

Further reading

brak

Notes

Przedmiot jest syntezą trzech przedmiotów: teorii kultury i animacji, metodyki animacji kultury oraz instytucji kultury i stanowi ścieżkę „b” dla studentów niebędących absolwentami animacji kultury.


Modified by dr hab. Bogdan Idzikowski, prof. UZ (last modification: 11-05-2017 08:01)