SylabUZ

Generate PDF for this page

Teacher development - course description

General information
Course name Teacher development
Course ID 05.1-WP-PEDD-PD-C_pNadGenXNG63
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Events and cultural management - theatre profile
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
  • dr Klaudia Pietrań
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
  • dr Magdalena Zapotoczna
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela; różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie; głównymi koncepcjami kształcenia nauczycieli. Kształcenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia i samokształcenia nauczycieli.

Prerequisites

Podstawowa wiedza za zakresu pedagogiki, socjologii i psychologii.

Scope

Geneza myśli pedeutologicznej. Nauczyciel w warunkach zmian społecznych i edukacyjnych. Tożsamość zawodowa nauczycieli. Kompetencje zawodowe nauczyciela. Koncepcje kształcenia nauczycieli. Problematyka dokształcania, doskonalenia i samokształcenia nauczycieli. Problem wypalenia zawodowego. Dylematy w zawodzie nauczyciela.

Teaching methods

Metody asymilacji wiedzy (dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna/poster/portfolio), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, burza mózgów).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie ćwiczeń: warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (50% ogólnej oceny) oraz opracowanie indywidualnie lub w grupach prezentacji power point/posteru/sporządzenie portfolio (50%).

Ocena ostateczna z przedmiotu jest oceną z ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Day C., Rozwój zawodowy nauczycieli. Uczenie się przez całe życie, Gdańsk 2004.
  2. Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Kraków 2005.
  3. Korczyński S., Obraz nauczyciela w polskiej myśli pedeutologicznej, Opole 1992.
  4. Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.
  5. Lewowicki T., Problemy kształcenia i pracy nauczycieli, Warszawa-Radom 2007.
  6. Nowosad I., Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów, Kraków 2001.
  7. Speck O., Być nauczycielem: trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturalnych, Gdańsk 2005.
  8. O humanizacji pracy zawodowej nauczyciela, red. E. Kobyłecka, , Poznań 2007.
  9. Szempruch J., Pedeutologia: studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków 2013.

Further reading

  1. Chętkowski D., Nauczycielskie perypetie (o wojnie wszystkich ze wszystkimi), Gdańsk 2010.
  2. Czerepaniak-Walczak M., Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela, Toruń 1997.
  3. Dróżka W., Generacja wielkiej zmiany: studium autobiografii średniego pokolenia nauczycieli polskich, Kielce 2008.
  4. Kabat M., Kreatywność w edukacji nauczycieli, Poznań 2013.
  5. Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli: między anomią a autonomią, Gdańsk 2005.
  6. Michalak J. M., Poczucie odpowiedzialności zawodowej nauczyciela: studium teoretyczno-empiryczne, Warszawa 2003.
  7. Nauczyciel w świecie współczesnym, red. B. Muchacka, M. Szymański, Kraków 2008.
  8. Nauczyciel, tożsamość, rozwój, red. M. Szymański, Kraków 2007.
  9. Problemy współczesnej pedeutologii: teorie – praktyka – perspektywy, red. D. Ekiert-Oldroyd, Katowice 2003.
  10. Szempruch J., Nauczyciel w zmieniającej się szkole: funkcjonowanie i rozwój zawodowy, Rzeszów 2001.
  11. W poszukiwaniu wyznaczników kompetencji nauczyciela XXI wieku, red. E. Kozioł, E. Kobyłecka, Zielona Góra 2002.
  12. Witkowski L., Edukacja i humanistyka: nowe konteksty humanistyczne dla nowoczesnych nauczycieli, Warszawa 2000.

Notes


Modified by dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ (last modification: 30-05-2017 20:04)