Pedagogy / Events and cultural management - theatre profile
Education profile
academic
Level of studies
Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester
winter term 2017/2018
Course information
Semester
1
ECTS credits to win
2
Course type
obligatory
Teaching language
polish
Author of syllabus
dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
dr Klaudia Pietrań
dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
dr Magdalena Zapotoczna
Classes forms
The class form
Hours per semester (full-time)
Hours per week (full-time)
Hours per semester (part-time)
Hours per week (part-time)
Form of assignment
Class
15
1
9
0,6
Credit with grade
Aim of the course
Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela; różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie; głównymi koncepcjami kształcenia nauczycieli. Kształcenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia i samokształcenia nauczycieli.
Prerequisites
Podstawowa wiedza za zakresu pedagogiki, socjologii i psychologii.
Scope
Geneza myśli pedeutologicznej. Nauczyciel w warunkach zmian społecznych i edukacyjnych. Tożsamość zawodowa nauczycieli. Kompetencje zawodowe nauczyciela. Koncepcje kształcenia nauczycieli. Problematyka dokształcania, doskonalenia i samokształcenia nauczycieli. Problem wypalenia zawodowego. Dylematy w zawodzie nauczyciela.
Teaching methods
Metody asymilacji wiedzy (dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna/poster/portfolio), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, burza mózgów).
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Zaliczenie ćwiczeń: warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (50% ogólnej oceny) oraz opracowanie indywidualnie lub w grupach prezentacji power point/posteru/sporządzenie portfolio (50%).
Ocena ostateczna z przedmiotu jest oceną z ćwiczeń.
Recommended reading
Day C., Rozwój zawodowy nauczycieli. Uczenie się przez całe życie, Gdańsk 2004.
Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Kraków 2005.
Korczyński S., Obraz nauczyciela w polskiej myśli pedeutologicznej, Opole 1992.
Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.
Lewowicki T., Problemy kształcenia i pracy nauczycieli, Warszawa-Radom 2007.
Nowosad I., Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów, Kraków 2001.
Speck O., Być nauczycielem: trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturalnych, Gdańsk 2005.
O humanizacji pracy zawodowej nauczyciela, red. E. Kobyłecka, , Poznań 2007.
Szempruch J., Pedeutologia: studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków 2013.
Further reading
Chętkowski D., Nauczycielskie perypetie (o wojnie wszystkich ze wszystkimi), Gdańsk 2010.
Czerepaniak-Walczak M., Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela, Toruń 1997.
Dróżka W., Generacja wielkiej zmiany: studium autobiografii średniego pokolenia nauczycieli polskich, Kielce 2008.
Kabat M., Kreatywność w edukacji nauczycieli, Poznań 2013.
Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli: między anomią a autonomią, Gdańsk 2005.
Michalak J. M., Poczucie odpowiedzialności zawodowej nauczyciela: studium teoretyczno-empiryczne, Warszawa 2003.
Nauczyciel w świecie współczesnym, red. B. Muchacka, M. Szymański, Kraków 2008.
Nauczyciel, tożsamość, rozwój, red. M. Szymański, Kraków 2007.
Problemy współczesnej pedeutologii: teorie – praktyka – perspektywy, red. D. Ekiert-Oldroyd, Katowice 2003.
Szempruch J., Nauczyciel w zmieniającej się szkole: funkcjonowanie i rozwój zawodowy, Rzeszów 2001.
W poszukiwaniu wyznaczników kompetencji nauczyciela XXI wieku, red. E. Kozioł, E. Kobyłecka, Zielona Góra 2002.
Witkowski L., Edukacja i humanistyka: nowe konteksty humanistyczne dla nowoczesnych nauczycieli, Warszawa 2000.
Notes
Modified by dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ (last modification: 30-05-2017 20:04)