SylabUZ

Generate PDF for this page

Wykład monograficzny: Kapitał edukacyjny dziecka - course description

General information
Course name Wykład monograficzny: Kapitał edukacyjny dziecka
Course ID 16.9-WP-PEDD-MKED-W-S14_pNadGenOGI9W
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Events and cultural management - theatre profile
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit

Aim of the course

Pogłębienie wiedzy studentów w zakresie kluczowych zagadnień dotyczących socjalizacji dziecka, ekonomicznych teorii jego edukacji i wychowania, przygotowanie studentów do rozpoznawania sposobów wspierania dziecka przy wykorzystaniu określonego rodzaju zasobów w postaci kapitału ekonomicznego, społecznego i kulturowego, i ich konwersji na kapitał edukacyjny, zapoznanie studentów z mechanizmami tworzenia kapitału edukacyjnego dziecka.

Prerequisites

Ukończony kurs z zakresu pedagogiki i psychologii ogólnej.

Scope

Teoria P. Bourdieu w naukach społecznych. Koncepcja reprodukcji kulturowej. (Re)produkcja pozycji klasowej poprzez praktyki edukacyjne. Znaczenie edukacji dziecka. Zasoby inwestowane w polu edukacji dziecka. Praktyki edukacyjne rodziców. Obraz dziecka w kontekście kapitału rodziny. Dzieciństwo konstruktywnego kapitału. Dzieciństwo łatwego kapitału. Rodzicielstwo zaangażowane w produkcję kapitału edukacyjnego dziecka. Mechanizmy wytwarzania kapitału edukacyjnego dziecka w rodzinie. Rodzice jako medium stratyfikacji szkolnej. Od merytokracji do rodzicokracji. Kapitał społeczny a edukacja dziecka. Kapitał kulturowy i ekonomiczny w edukacji dziecka.

Teaching methods

Metody podające: wykład; metody poszukujące: nauczanie problemowe, dyskusja, analiza przypadków; analiza tekstów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady i zaliczenie końcowe

W formie pisemnej przygotowanie autorskiego projektu dotyczącego możliwych sposobów tworzenia i konwersji kapitału edukacyjnego dziecka.

Recommended reading

  1. Berger P., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 1983.
  2. Bernstein B., Odtwarzanie kultury, Warszawa 1990.
  3. Bourdieu P., Wacquant L., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa 2001.
  4. Bourdieu P., Dystynkcja: społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa 2005.
  5. Bourdieu P., Passeron J.C., Reprodukcja: elementy teorii systemu nauczania, Warszawa 2006.
  6. Gmerek T., Edukacja i nierówności społeczne, Kraków 2011.
  7. Mikiewicz P., Kapitał społeczny a edukacja, Warszawa 2014.
  8. Nyczaj-Drąg M., Edukacja dziecka w narracjach rodziców z klasy średniej, Zielona Góra 2015.
  9. Smolińska-Theiss B., Od społecznych przyczyn niepowodzeń szkolnych do zróżnicowań i nierówności w szkole, [w:] Kapitał społeczny a nierówności – kumulacja i redystrybucja, red. K. Marzec-Holka, H. Guza-Steinke, Bydgoszcz 2009.
  10. Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo jako status społeczny: edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej, Warszawa 2014.

Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Further reading

  1. Kwieciński Z., Sprawiedliwa nierówność czy niesprawiedliwa równość?: implikacje edukacyjne, [w:] Między patosem a dekadencją: studia i szkice socjopedagogiczne, red. Z. Kwieciński, Wrocław 2007.
  2. Melosik Z., Edukacja uniwersytecka i stratyfikacja społeczna, [w:] Selekcyjna funkcja szkolnictwa wyższego w krajach Europy Zachodniej, red. M. Cylkowska-Nowak, Poznań 2004.
  3. Melosik Z., Uniwersytet i społeczeństwo: dyskursy wolności, wiedzy i władzy, Kraków 2009.

Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 18-05-2017 11:59)