SylabUZ

Generate PDF for this page

Dydaktyka zajęć komputerowych w klasach IV-VIII - course description

General information
Course name Dydaktyka zajęć komputerowych w klasach IV-VIII
Course ID 05.5-WP-PEDD- DZK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Primary education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ewa Nowicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Laboratory 45 3 27 1,8 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do projektowania i prowadzenia zajęć komputerowych w szkole podstawowej na poziomie edukacji w wczesnoszkolnej oraz klas IV-VIII, zapoznanie studenta z istotą i założeniami dydaktyki zajęć komputerowych.  Przygotowanie do pełnienia roli zawodowej nauczyciela w zakresie zajęć komputerowych. Przygotowanie do właściwego wykorzystania środków dydaktycznych prostych i złożony w procesie kształcenia.

Prerequisites

Podstawowe wiadomości z przedmiotów technologie informacyjne; media w edukacji, podstawowa wiedza o mediach i multimediach, Podstawowe wiadomości o komputerze i systemie operacyjnym (zakres TI). Podstawowe wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej.

Scope

Wykład

Rozwój dydaktyki mediów jako nauki. Przedmiot badań, cele, zadania i funkcje dydaktyki mediów. Media jako środek dydaktyczny.
Dydaktyka mediów jako subdyscyplina pedagogiki mediów. Problematyka badań nad mediami.
Nowoczesne technologie w nauczaniu i uczeniu się.
Kompetencje medialne – pojęcie kluczowe w zawodzie nauczyciela. Pojęcie kompetencji w pedagogice mediów. Pojęcie kompetencji w dydaktyce mediów.
Warunki przygotowania pomieszczeń pod kątem wykorzystywania mediów w szkole.
Koncepcje dydaktyki mediów. Koncepcje: skoncentrowane na nauczycielu, na moduł, na zadanie, na system, na odkrywanie, na działanie.
Oprogramowanie edukacyjne jako propozycja programowa. Klasyfikacja oprogramowania do nauki. Wyznaczniki określania jakości programów edukacyjnych.

Laboratorium

Struktura zajęć komputerowych. Planowanie procesu edukacyjnego, ocenianie, ewaluacja.
Projektowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela. Ustalanie typów lekcji i struktur jednostki metodycznej – tok lekcji: podającej a uczenie się przez przyswajanie; problemowej a uczenie się przez odkrywanie; ćwiczeniowej a uczenie się przez działanie; eksponującej a uczenie się przez przeżywanie.
Miejsce technologii informacyjnych w realizacji poszczególnych toków lekcji.
Zasady, formy i środki dydaktyczne w procesie nauczania-uczenia się. Istota i znaczenie nauczania – uczenia się problemowego, proces rozwiązywania problemów, samodzielność uczniów w  rozwiązywaniu zadań problemowych. Miejsce i znaczenie mediów w nauczaniu problemowym. Założenia nauczania multimediamego. 
Projektowanie i prezentacja zajęć komputerowych z wykorzystaniem środków prostych i złożonych. Szczegółowa analiza i omówienie prezentowanych zajęć.

Teaching methods

Wykład, pogadanka. 
Ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna, praca z partnerem i w grupie, pokaz, demonstracja. Metoda projektu, gry dydaktyczne, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład - warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego zagadnienia z wykładu. Warunkiem przystąpienia do kolokwium zaliczeniowego jest zaliczenie laboratorium.
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć komputerowych zgodnych z  tematyką podstawy programowej.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratorium i wykładu.

Recommended reading

Arends R. I. (2000) Uczymy się nauczać, Warszawa, WSiP
Juszczyk J., Morańska D., Musioł M., (2004), Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej. Toruń
Kron F. Sofos A., (2009), Dydaktyka mediów, Gdańsk
Bereźnicki F. (2001) Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków
Kupisiewicz C. (2000) Dydaktyka ogólna, Warszawa
Nowakowski Z., (2003) Dydaktyka informatyki w praktyce. Między praktyką a teorią. Czego uczyć? Warszawa
Serdyński A. (2003) Podstawy dydaktyki techniki i informatyki, Szczecin 

Further reading

Goźlińska E., (2005), Nie lekcje, lecz zajęcia edukacyjne, Warszawa
Koletyńska K., Sitko K, (2005), Nauczyciel na starcie, Warszawa

Notes


Modified by dr Ewa Nowicka (last modification: 12-05-2017 13:38)