SylabUZ

Generate PDF for this page

Praca społeczno-wychowawcza z rodziną - course description

General information
Course name Praca społeczno-wychowawcza z rodziną
Course ID 05.9-WP-PEDD-PSWR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Social assistance and sociotherapy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie studenta do pracy z rodziną w doświadczanych przez nią sytuacjach trudnych i kryzysach, poprzez doskonalenie umiejętności rozpoznawania zasobów osób tworzących rodzinę, motywowania i inicjowania zmian w środowisku rodziny

Prerequisites

Ogólna wiedza z zakresu Pedagogiki rodziny

Scope

Charakterystyka rodzin - adresatów systemu wspierania rodziny (rodziny wydolne, jeszcze wydolne, niewydolne); rodzina w kryzysie; praca z rodziną skoncentrowaną na rozwiązaniach; praca na zasobach rodziny; pomoc w rozstrzyganiu problemów wychowawczych (wybrane metody pracy z rodziną m.in. Kids SkilsDam Radę, Jestem z ciebie dumny lub inne); pomoc w rozstrzyganiu problemów życiowych (alimenty, mieszkanie, zapomogi, praca, leczenie); instytucje wsparcia rodziny; sposoby konstruowania planu pracy z rodziną (cele, struktura, bloki tematyczne) , praca na studium przypadku - opracowywanie planów pracy z rodziną

Teaching methods

Wykład, prezentacja, dyskusja, trening, symulacja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów: wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem w formie pisemnej - test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej wykładami oraz literaturą podstawową do przedmiotu; minimum na uzyskanie zaliczenia testu to 50% punktów.

Zaliczenie z ćwiczeń: podstawą uzyskania zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz opracowanie planu pracy z rodziną

Ocena końcowa: Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.

Recommended reading

1.      Badura-Madej W, Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracownaików socjalnych, 1999,

2.      Dybowska E, Wojtanowicz K, System wspierania i formy pracy z rodziną, Kraków 2013

3.      Przyborowska K, Dałek M, Jak budować plan pomocy? Warszawa 2014

4.      Szczepkowski J., Praca socjalna – podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Akapit, Toruń 2010

5.      Faber A., Mazlish E., Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci, Poznań 1994

Further reading

1.      S. Kawula, J.Brągiel, A.Janke, Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2012,

2.      Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na rozwiązaniach, Katowice 2010.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 05-05-2017 10:41)