SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Aktywizacja społeczności lokalnych |
Kod przedmiotu | 14.5-WP-SOCT-AKSL-W_pNadGen9BPIR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | doktoranckie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej socjologicznych i pedagogicznych podstaw aktywizacji i rozwoju społeczności lokalnych oraz kształtowanie umiejętności konstruowania programu zmian i tworzenia projektów aktywizujących i modernizacyjnych w wybranych dziedzinach funkcjonowania społeczności lokalnych. Kurs ma za zadanie również oddziaływać na kształtowanie poczucia odpowiedzialności za aktywizację i organizację społeczności lokalnych w toku pracy środowiskowej.
1. Socjologiczne i pedagogiczne podstawy aktywizacji i rozwoju społeczności lokalnych - przegląd współczesnych koncepcji i teorii społeczności lokalnych.
2. Charakterystyka typowych społeczności lokalnych, funkcjonujących w Polsce na przełomie stuleci. Podmioty formalne i nieformalne jako strukturalny komponent środowiska lokalnego.
3. Pojęcie i koncepcje aktywizacji społeczności lokalnej. Strategie stosowane w pracy z różnymi podmiotami środowiska lokalnego. Budowanie kapitału społecznego jako podstawy społeczeństwa obywatelskiego i kreacji dynamicznych cech środowiska.
4. Konstruowanie programu zmian w wybranych dziedzinach funkcjonowania społeczności lokalnych. Ewaluacja efektów realizacji programu. Metoda projektów w aktywizowaniu środowisk lokalnych
5. Zasady aktywizacji społeczności lokalnej zgodnie z potrzebami i możliwościami podmiotów oddziaływań pedagogicznych. Przykłady dobrych praktyk aktywizacji/animacji społeczno-kulturalnej
Wykład problemowy, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Forma zaliczenia wykładów |
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę |
Tak |
Esej |
Praca pisemna zgodna z wymogami podanymi przez prowadzącego |
Aktywność na zajęciach |
Udział w dyskusjach |
Zasady uzyskania oceny z przedmiotu |
Podstawą uzyskania zaliczenia jest praca pisemna - esej |
Ocena z wykładu jest oceną końcową z przedmiotu.
1. R. Cichocki /red./, Podmiotowość społeczności lokalnych, Poznań 1996.
2. E. Marynowicz-Hetka, Pedagogika społeczna 1. Podręcznik akademicki, Warszawa 2006.
3. E. Marynowicz-Hetka /red./, Pedagogika społeczna 2. Podręcznik akademicki, Warszawa 2007.
4. Radziewicz-Winnicki, Pedagogika społeczna, Warszawa 2008.
5. J. Parysek /red./, Rozwój lokalny i lokalna gospodarka przestrzenna, Poznań 1996.
6. E. Górnikowska, Organizowanie środowiska wychowawczego w skali lokalnej - w ujęciu pedagogiki społecznej i socjologii. "Ruch Pedagogiczny" 1986, nr 1-2.
7. Roberts, H. Pascal, Postępowanie metodyczne w pracy z grupami i ze społecznościami, Warszawa 1997.
8. Kubinowski, U. Lewartowicz /red./, Animacja kultury. Współczesne dyskursy teorii i praktyki, Lublin 2013.
9. S. Słowińska, Projekt w animacji kultury, w: Dyskursy młodych andragogów 9, /red./ M. Olejarz, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2008.
1. Słowińska S., (red.), Inicjatywy kulturalne angażujące osoby 50+ jako przestrzeń indywidualnego rozwoju i kształtowania kapitału społecznego, Zielona Góra 2015.
2. T. Wierzbicki /red./, Aktywizacja i rozwój społeczności lokalnych, Wrocław 1973.
3. J. Turowski, Socjologia wsi i rolnictwa, Lublin 1995.
4. W. Wincławski, Typowe środowiska wychowawcze współczesnej Polski, Warszawa 1976.
5. Domański, Społeczności miejskie wobec uprzemysłowienia, Kraków 1990.
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-06-2017 13:04)