SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoria i praktyka opieki w Polsce i na świecie |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDT-TPOP-W_pNadGenBE1EE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | doktoranckie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Słuchacz pozna różne koncepcje teoretyczne opieki oraz powiązane z nimi aspekty, konsekwencje metodyczne i praktyczne w związkach z teorią wychowania i pomocy w
Polsce i na Świecie. Umie je poddać krytycznej analizie i uzasadnić oraz potrafi dyskutować o kontrowersyjnych ujęciach teoretycznych, problemach i propozycjach
praktycznych. Słuchacz potrafi ocenić praktykę wskazując tę dobrze realizowaną pod kątem opiekuńczo - wychowawczym ukazując elementarne cechy tych działań.
1. Teoria i praktyka opieki w Polsce i na świecie, stan i obszary niewiedzy.
2. Powiązania teorii i praktyki opieki z teorią wychowania i pomocy oraz wsparcia.
3. Wybrane szczegółowe elementy koncepcji teoretycznych opieki.
4. Dobre praktyki opieki w Polsce i na świecie z uwzględnieniem niekwestionowanych jej cech charakterystycznych.
Wykład problemowy, dyskusja, Wykład konwersatoryjny połączony z prezentacją multimedialną.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Forma zaliczenia wykładów |
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę |
Tak |
Esej |
Praca pisemna zgodna z wymogami podanymi przez prowadzącego |
Aktywność na zajęciach |
Udział w dyskusjach i krótkich wypowiedziach pisemnych podczas zajęć |
Zasady uzyskania oceny z przedmiotu |
Podstawą uzyskania zaliczenia jest praca pisemna - esej. |
Ocena końcowa z przedmiotu = ocena z wykładu
1. Dąbrowski Z. (2006). Pedagogika opiekuńcza w zarysie. Część pierwsza i druga. Olsztyn.
2. Gajewska G. (2009). Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji. Zielona Góra.
3. Gajewska G. (2012). Wybrane elementy ogólnej metodyki współpracy wychowawców, pedagogów, opiekunów z rodziną. W: Gajewska G., Gajewska J., Współpraca z
rodzicami. Wskazówki, programy, scenariusze spotkań. Tom 1, Zielona Góra.
4. Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.
1. Czasopismo: „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” – numery z lat 2009-2017.
2. Gajewska G. (2009). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra..
3. Analiza stron internetowych, np.: www.unicef.pl (raporty o opiece na świecie), strony ukazujące innowacje w opiece w Polsce i na świecie, ekspertyzy Rady Europy
dotyczące spraw opieki.
4. Kozdrowicz E. (2013) (red.). Adopcyjne rodzicielstwo. Dylematy, nadzieje, wyzwania. Warszawa.
5. Kustra Cz., Fopka - Kowalczyk M., Bandura A. (2017, red.). Opieka i wsparcie jako zadanie całożyciowe. Studia z pedagogiki opiekuńczej. Toruń.
6. Rurka A., Hardy G., Defays Ch. (2013). Proszę nie pomagaj mi! Paradoks pomocy narzuconej. Warszawa.
7. Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-06-2017 14:31)