SylabUZ

Generate PDF for this page

Course in Humanities: Ancient Roots of Contemporary Europe - course description

General information
Course name Course in Humanities: Ancient Roots of Contemporary Europe
Course ID 08.3-WH-FP-PHA-S17
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Culture studies
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Daria Janiszewska-Sieńko
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Przedmiot ma za zadanie ukazanie głównych linii rozwojowych w dziejach starożytnej Europy kręgu śródziemnomorskiego z uwzględnieniem powstania i rozwoju cywilizacji grecko-rzymskiej; przedstawienie kształtowania się pierwszych zorganizowanych społeczeństw i państw; kształtowania się religii pogańskich i chrześcijaństwa oraz jego ekspansji i ewolucji w stosunku do pogańskiego dorobku cywilizacyjnego; ukazanie różnych stanowisk historiograficznych dotyczących etnogenezy Grecji i Rzymu; znaczenia antycznego dorobku kulturowego i zdobyczy cywilizacyjnych dla współczesnej Europy.

Prerequisites

Brak

Scope

1) Grecja mityczna. W kręgu kultury minojskiej i mykeńskiej. Świat homerycki; 2) Grecja w epoce archaicznej. Powstanie pisma. Polis grecka: charakter, struktura, idea. Wspólnota i obywatelstwo; 3) Paideia grecka. Modele wychowania: Sparta i Ateny; 4) Człowiek i wojna w greckiej polis. Model hoplicki i ideologia wojenna; 5) Aleksander Wielki i jego spuścizna; 6) Powstanie Rzymu. Mity założycielskie i rzymska tożsamość; 7) Rzymianin - obywatel i polityk. Idea rzymskiej republiki; 8) Rzymianin - wódz i żołnierz; 8) Upadek republiki rzymskiej; 9) Cesarstwo rzymskie. Narodziny i przekształcenia systemu pryncypatu; 10) Cesarstwo rzymskie i jego uniwersalizm kulturowy; 11) Konsekwencje kulturowe podboju rzymskiego. Rola miast i prowincji. Proces urbanizacji i romanizacji. Język i prawo. Społeczeństwo; 12) Religia rzymska. Nowe tendencje religijne okresu cesarstwa; Kult i ideał władcy; 15) Upadek, czy przemiana świata grecko-rzymskiego? W poszukiwaniu kontynuacji.

Teaching methods

Podstawowymi metodami kształcenia są: rozmowa nauczająca, dyskusja, praca pod kierunkiem nad tekstem źródłowym i tekstem naukowym.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum 4 pkt. za aktywność na zajęciach, która polega na udziale w dyskusji i prezentacji referatu. Uzyskane punkty są potwierdzeniem aktywności studenta. Powinna im towarzyszyć ocena w skali od 2 do 5 za merytoryczne przygotowanie się do zajęć. W przypadku negatywnej oceny pracy studenta, nie przyznaje się punktów. Punkty, które można otrzymać: 1 – aktywność w dyskusji, 1 – za prezentację referatu. W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach sprawdzianu.

Ocena końcowa:

4 pkt. – dostateczny

5 pkt.  – dostateczny plus

6 pkt. – dobry

7 pkt. – dobry plus

8 pkt. – bardzo dobry

Recommended reading

  1. Jaczynowska M., Musiał D., Stępień M., Historia starożytna, Warszawa 1999.
  2. Stabryła S., Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2007.

Further reading

  1. Alföldy G., Historia społeczna starożytnego Rzymu, Poznań 1998.
  2. Bravo B., Wipszycka E., Historia starożytnych Greków, t. I, Warszawa 1988.
  3. Bravo B., Węcowski M., Wipszycka E., Wolicki A., Historia starożytnych Greków, t. II, Warszawa 2009.
  4. Bringmann K., Historia republiki rzymskiej. Od początków do czasów Augusta, Poznań 2010.
  5. Brown P., Świat późnego antyku, Warszawa 1991.
  6. Canfora L., Obywatel, [w:] Człowiek Grecji, pod red. J. P. Vernant, Warszawa 2000, s. 143-180.
  7. Cassola F., Kim byli Grecy?, [w:] Antropologia antyku greckiego. Zagadnienia i wybór tekstów, pod red. W. Langauera, L. Trzcionkowskiego, Warszawa 2011, s. 57-72.
  8. Człowiek Grecji, pod red. J. P. Vernant, Warszawa 2000.
  9. Człowiek Rzymu, pod red. A. Giardina, Warszawa 1997.
  10. Europa rzymska, pod red. E. Bisphama, Warszawa 2010.
  11. Garland Y., Człowiek i wojna, [w:] Człowiek Grecji, pod red. J. P. Vernant, Warszawa 2000, s. 67-103.
  12. Hansen M.H., Demokracja ateńska w czasach Demostenesa, Warszawa 1999, s. 69-77.
  13. Hansen M. H., Polis. Wprowadzenie do dziejów greckiego miasta-państwa w starożytności, Warszawa 2011.
  14. Heather P., Upadek Cesarstwa Rzymskiego, Poznań 2006.
  15. Jaczynowska M., Dzieje Imperium Romanum, Warszawa 1996.
  16. Jaczynowska M., Historia starożytnego Rzymu, Warszawa 1976 i n.
  17. Jaczynowska M., Religie świata rzymskiego, Warszawa 1987.
  18. Kubiak Z., Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1997 i n.
  19. Marrou H.I., Historia wychowania w starożytności, Warszawa 1969.
  20. Roth J. P., Rzymska sztuka wojenna, Warszawa 2011.
  21. Wipszycka E., Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 1994.

 

Notes

Brak


Modified by dr Dariusz Sagan (last modification: 03-07-2017 15:56)