SylabUZ
Course name | Biomedical aspects of human growth, development and education |
Course ID | 05.7-WP-SP-KP-BIOM |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogical qualifications |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Head faculty | Faculty of Social Sciences |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | - | - | 5 (including as e-learning) |
0,33 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Class | - | - | 10 (including as e-learning) |
0,67 (including as e-learning) |
Credit |
Wskazanie etapów rozwoju człowieka i ich specyfiki oraz czynników decydujących o rozwoju. Zapoznanie z metodami oceny wieku biologicznego i praktycznym ich wykorzystaniem. Wskazanie właściwości biologicznych człowieka w okresie intensywnego rozwoju, rozbieżności między dojrzałością biologiczną a społeczną. Wskazanie potencjalnych problemów natury biologicznej, psychologicznej i społecznej uczniów.
Wiedza z zakresu biologii człowieka - poziom szkoły średniej
Pojęcia związane z rozwojem człowieka. Etapy ontogenezy według kryterium środowiskowego oraz przemian metabolicznych. Czynniki rozwoju- podział, charakterystyka, przykłady. Kryteria oceny wieku rozwojowego; praktyczne wykorzystanie metody siatek centylowych; ocena rozbieżności wieku metrykalnego z rozwojowym, wskaźnik WSDB. Sylwetka rozwojowa ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości: specyfika rozwoju fizycznego, motorycznego i psychoseksualnego - zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania;. Dojrzałość fizyczna a dojrzałość społeczna i emocjonalna. Choroby wieku dziecięcego, choroby cywilizacyjne - przyczyny, profilaktyka, choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela – profilaktyka.
Wykład: metoda podająca - multimedialny wykład informacyjny
Ćwiczenia: metoda praktyczna - przygotowanie i przedstawienie pokazu, praktyczna ocena wieku rozwojowego dzieci (metodą siatek centylowych); metoda podająca - pogadanka
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykład - egzamin końcowy w formie pisemnej, do którego student jest dopuszczony na podstawie uprzedniego zaliczenia ćwiczeń. Egzamin trwający 60 minut zawiera 33 zadania: Do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 17 pkt na 33 pkt. możliwe do zdobycia.
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest akceptacja pracy studenta podczas wszystkich ćwiczeń, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Student oceniany jest na podstawie przygotowanych i przedstawionych prezentacji oraz zadań wykonanych w trakcie ćwiczeń.
Jaczewski A.: Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa, 2001.
Malinowski A.: Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1999.
Malinowski A.: Auksologia, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 2004.
Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka, PWN, Warszawa, 2005.
Czajkowska- Majewska D.: Nowy lepszy? człowiek, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa, 2005.
Kasperczyk T.: Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Firma Handlowo-Usługowa „Kasper” s.c., Kraków, 1996.
Korman E.: Podstawy endokrynologii wieku rozwojowego, PZWL, Warszawa, 1999.
Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 13-09-2017 09:21)