SylabUZ

Generate PDF for this page

Biomedical aspects of human growth, development and education - course description

General information
Course name Biomedical aspects of human growth, development and education
Course ID 05.7-WP-SP-KP-BIOM
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogical qualifications
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ewa Nowacka-Chiari
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit

Aim of the course

Wskazanie etapów rozwoju człowieka i ich specyfiki oraz czynników decydujących o rozwoju. Zapoznanie z metodami oceny wieku biologicznego i praktycznym ich wykorzystaniem. Wskazanie właściwości biologicznych człowieka w okresie intensywnego rozwoju, rozbieżności między dojrzałością biologiczną a społeczną. Wskazanie potencjalnych problemów natury biologicznej, psychologicznej i społecznej uczniów.

Prerequisites

Wiedza z zakresu biologii człowieka - poziom szkoły średniej

Scope

Pojęcia związane z rozwojem człowieka. Etapy ontogenezy według kryterium środowiskowego oraz przemian metabolicznych. Czynniki rozwoju- podział, charakterystyka, przykłady. Kryteria oceny wieku rozwojowego; praktyczne wykorzystanie metody siatek centylowych; ocena rozbieżności wieku metrykalnego z rozwojowym, wskaźnik WSDB. Sylwetka rozwojowa ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości: specyfika rozwoju fizycznego, motorycznego i psychoseksualnego - zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania;. Dojrzałość fizyczna a dojrzałość społeczna i emocjonalna. Choroby wieku dziecięcego, choroby cywilizacyjne - przyczyny, profilaktyka, choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela – profilaktyka.

Teaching methods

Wykład: metoda podająca - multimedialny wykład informacyjny

Ćwiczenia: metoda praktyczna - przygotowanie i przedstawienie pokazu, praktyczna ocena wieku rozwojowego dzieci (metodą siatek centylowych); metoda podająca - pogadanka

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład - egzamin końcowy w formie pisemnej, do którego student jest dopuszczony na podstawie uprzedniego zaliczenia ćwiczeń. Egzamin trwający 60 minut zawiera 33 zadania: Do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 17 pkt na 33 pkt. możliwe do zdobycia.

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest akceptacja pracy studenta podczas wszystkich ćwiczeń, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Student oceniany jest na podstawie przygotowanych i przedstawionych prezentacji oraz zadań wykonanych w trakcie ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Jaczewski A.: Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa, 2001.

  2. Malinowski A.: Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1999.

  3. Malinowski A.: Auksologia, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 2004.

  4. Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka, PWN, Warszawa, 2005.

 

Further reading

  1. Czajkowska- Majewska D.: Nowy lepszy? człowiek, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa, 2005.

  2. Kasperczyk T.: Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Firma Handlowo-Usługowa „Kasper” s.c., Kraków, 1996.

  3. Korman E.: Podstawy endokrynologii wieku rozwojowego, PZWL, Warszawa, 1999.

  4. Kornafel D.: Czynniki determinujące urodzeniową masę ciała człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 1995.

 

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 13-09-2017 09:21)