SylabUZ

Generate PDF for this page

Dydaktyka przedmiotu - course description

General information
Course name Dydaktyka przedmiotu
Course ID 05.1-WP-SP-KP-DP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogical qualifications
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 12
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Wioletta Wodnicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 90
(including as e-learning)
6
(including as e-learning)
Credit

Aim of the course

Doskonalenie kompetencji metodycznych w zakresie planowania, nauczania, oceniania.

Prerequisites

Podstawy wiedzy z zakresu dydaktyki ogólnej

Scope

Konstrukcja i zakres wykorzystania podstawy programowej kształcenia ogólnego. Kompetencje kluczowe w aspekcie zaleceń Parlamentu Europejskiego i rozporządzenia w sprawie podstawy programowej. Projektowanie działań edukacyjnych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz szczególnych uzdolnień uczniów.

Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia. Wewnątrzszkolny system oceniania, egzaminy zewnętrzne. Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów oraz efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości pracy szkoły.

Lekcja.  Formalna struktura lekcji jako jednostki metodycznej. Sytuacje wpływające na przebieg lekcji. Typy i modele lekcji w zakresie przedmiotu (rodzaju zajęć). Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania. Metody i zasady nauczania. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania/uczenia się, w  tym metody aktywizujące. Metoda projektów. Praca badawcza ucznia. Dobór  metod dydaktycznych. Formy pracy. Organizacja pracy w klasie, praca w grupach. Indywidualizacja nauczania. Formy pracy specyficzne dla danego przedmiotu (rodzaju zajęć): wycieczki, zajęcia  terenowe i laboratoryjne, doświadczenia. Praca domowa.  Projektowanie  środowiska materialnego lekcji. Organizowanie przestrzeni klasy szkolnej. Środki dydaktyczne: podręczniki, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie. Edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjnej.  Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Konstruowanie testów i sprawdzianów.

Ocenianie i jego rodzaje. Ocenianie bieżące, semestralne i roczne. Ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne. Ocenianie kryterialne i kształtujące. Funkcje oceny. Egzaminy kończące etap edukacyjny.

Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów. Wspomaganie rozwoju poznawczego. Kształtowanie pojęć, postaw, umiejętności praktycznych oraz umiejętności rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy. Strukturyzacja wiedzy. Powtarzanie i utrwalanie wiedzy i umiejętności.  Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kompetencje metodyczne a rozwój zawodowy nauczyciela.

Teaching methods

metody podające, wykład

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Przygotowanie projektu i samodzielne przeprowadzenie zajęć dydaktycznych

Recommended reading

1.       Ochenduszko J.: Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela, Bydgoszcz 1997

2.       Arends R.J.: Uczymy się nauczać. Warszawa 1998

3.       Denek K.: Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć ucznia /w:/ „Edukacja Medialna” 2000 nr 1

4.       Hamer H.: Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa 1994

5.       Taraszkiewicz M.: Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 1996

6.       Krzyżewska J.: Aktywizujące metody i techniki w edukacji, Suwałki 2000

7.       Kozak W.: Mapa mentalna czyli twórcza technika notowania, Kielce 1999

8.       Niemierko B.: Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1999

9.        Niemierko B.: Pomiar sprawdzający w dydaktyce, Warszawa 1990

10.    Niemierko B.: Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999

11.    Suchańska M.:  Ścieżki edukacyjne – teoria i praktyka, Kielce 2001

12.    Gałązka K.: Ścieżki edukacyjne na lekcjach matematyki, Łódź 2001

13.    Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Kielce 2000

14.    Sawiński J.: Dlaczego kompetencje? /w:/ „Nowa Szkoła” 1998 nr 2

15.    Sołtys D., Szmigiel M.: Doskonalenie kompetencji nauczyciela w zakresie diagnozy edukacyjnej, Kraków 1997

16.    Stróżyński K.: Zasady oceniania wewnątrzszkolnego, Jelenia Góra 1999

17.    Szaleniec H., Szmigiel M.: Egzaminy zewnętrzne. Podnoszenie kompetencji nauczycieli w zakresie oceniania zewnętrznego, Kraków 2001

18.    Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, PWN Warszawa 1998

19.    Nowacki T., Aktywizujące metody w kształceniu, Warszawa 1994

20.    Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1988

21.    Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1987

22.    Szlosek F., Wstęp do dydaktyki przedmiotów zawodowych, Warszawa 1995

Further reading

Notes

 

1.       Podstawa programowa kształcenia ogólnego. 

Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury uzupełniającej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! W przypadku, gdy nie proponuje się studentom literatury uzupełniającej, należy wstawić kreskę. Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”

 


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 13-09-2017 09:17)