SylabUZ

Generate PDF for this page

Elementy komunikacji interpersonalnej - course description

General information
Course name Elementy komunikacji interpersonalnej
Course ID 15.0-WP-SP-KP-EKI
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogical qualifications
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit

Aim of the course

    1. osiągnięcie umiejętności i kompetencji w zakresie: prawidłowego posługiwania się profesjonalną terminologią z zakresu komunikowania werbalnego i niewerbalnego; formułowania i rozwiązywania problemów komunikacyjnych w sferze społecznej;

    2. osiągnięcie umiejętności i kompetencji w zakresie: planowania i przeprowadzania samodzielnie działań komunikacyjnych – w ramach np. interpretacji, wyprowadzania ocen i wniosków z odczytywania komunikatów werbalnych i niewerbalnych;

    3. osiągnięcie umiejętności i kompetencji w zakresie: świadomego odbioru komunikatów werbalnych, rozpoznawania intencji właściwej pośrednich aktów mowy, a także skutecznego posługiwania się językiem w pracy w środowisku edukacyjnym.

 

Prerequisites

Brak

Scope

Komunikacja i kultura języka. Procesy komunikowania się. Bariery komunikacji. Media i ich wpływ wychowawczy. Nauczyciel w procesie komunikacji − autoprezentacja, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie. Komunikacja niewerbalna. Porozumiewanie się emocjonalne w klasie. Style komunikowania się uczniów i nauczyciela. Bariery komunikacyjne w klasie. Porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych. Rozwiązywanie konfliktów, mediacje. Poznanie i spostrzeganie społeczne. Postawy, stereotypy, uprzedzenia. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Sytuacja interpersonalna. Empatia. Porozumiewanie się ludzi w instytucjach. Reguły współdziałania.  Proces i wzorce  komunikowania się na terenie szkoły. Ukryty program szkoły.

Teaching methods

wykład

burza mózgu

pogadanka

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

przygotowanie prezentacji wg podanych standardów

Recommended reading

1.       Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003;

2.       Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999;

3.       Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Gdańsk 1999;

4.       Pease A., Język ciała. Jak czytać myśli ludzi z ich gestów, Kraków 1992;

5.       Thiel E., Mowa ciała zdradzi więcej niż tysiąc słów, Wrocław 1997;

6.       Matthew M., Martha D., Franning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2001.

Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie

Further reading

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 13-09-2017 09:25)