SylabUZ

Generate PDF for this page

Rudiments of didactics - course description

General information
Course name Rudiments of didactics
Course ID 05.0-WP-SP-KP-PD
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogical qualifications
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ewa Kowalska
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 20
(including as e-learning)
1,33
(including as e-learning)
Credit

Aim of the course

  • rozbudzenie refleksji nad złożonością problematyki kształcenia na płaszczyźnie teoretycznej, zapoznanie z wielością możliwości kształtowania procesu dydaktycznego;

  • profesjonalna alfabetyzacja z zakresu dydaktyki ogólnej; zapoznanie z najistotniejszymi informacjami na temat prawidłowości procesu kształcenia;

  • zapoznanie z dylematami współczesnej dydaktyki ogólnej;

 

Prerequisites

brak

 

 

Scope

Dydaktyka  jako subdyscyplina pedagogiczna. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Główne nurty myślenia o

edukacji szkolnej i szkole.  Uczenie się jako centralna kategoria pojęciowa współczesnej dydaktyki.  Środowiskowe i personalne uwarunkowania uczenia się.

Cele i treści kształcenia -  źródła, sposoby formułowania i rodzaje. Organizacja procesu kształcenia i pracy  uczniów. Lekcja (jednostka dydaktyczna) i jej budowa. Kształcenie indywidualne i grupowe. Planowanie i zasady pracy dydaktycznej. Sprawdzanie i ocena osiągnięć uczniów.

Teaching methods

Praca z tekstem, problemowa dyskusja wokół zaproponowanych zagadnień, prezentacja – pokaz
 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie ćwiczeń nastąpi na podstawie przygotowanej i zaprezentowanej prezentacji multimedialnej oraz aktywnego udziału w zajęciach. Kryteria oceny:

Bdb. – przygotowanie i przedstawienie zwartej wiedzy do poruszanego problemu w formie prezentacji w oparciu o samodzielnie dobraną literaturę, która inicjuje dyskusję i pobudza do refleksji,

Db. – przygotowanie i przedstawienie zwartej wiedzy do poruszanego problemu w formie prezentacji w oparciu o zaleconą, obowiązkową literaturę, która pobudza do dyskusji,

Dst. – przygotowanie i przedstawienie wiedzy podstawowej do poruszanego problemu w formie prezentacji w oparciu o 1 – 2 zalecone, obowiązkowe pozycje literatury, która nie prowokuje do refleksji i dyskusji – jest odtwórczą prezentacją wybranych fragmentów tekstów.

 

Recommended reading

Further reading

  1. Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP , Warszawa 1994.

  2. Bereźnicki F., Dydaktyka ogólna w zarysie, Miscellanea, Koszalin 1994.

  3. Bernacka D., Od słowa do działania , Wydawnictwo Akademickie " Żak", Warszawa, 2001.

  4. Fisher R., Uczymy jak się uczyć, WSiP S.A., Warszawa, 1999.

  5. Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 2002.

  6. Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa 1988.

  7. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

  8. Niemierko B., Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, WSiP, Warszawa 1997.

  9. Niemierko B, Pomiar wyników kształcenia, WSiP, S.A., Warszawa 1999.

  10. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo " Żak", Warszawa 1996.

  11. Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo " Żak", Warszawa 1996.

  12. Półlturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Toruń 1997.

  13. Zaczyński W., , Uczenie się przez przeżywanie. Rzecz o teorii wielostronnego kształcenia, Warszawa 1990.

 

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 13-09-2017 09:30)