SylabUZ

Generate PDF for this page

Techniki poznawania dziecka i jego środowiska - course description

General information
Course name Techniki poznawania dziecka i jego środowiska
Course ID 05.1-WP-PMiPD-TPD
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Maria Montessori method and Dalton Plan
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zdobycie wiadomości na temat istoty procesu diagnozy psychopedagogicznej.

Poznanie metod diagnozy psychopedagogicznej dziecka oraz jego środowiska wychowawczego.

Nabycie umiejętności projektowania i prowadzenia diagnozy dziecka i jego środowiska przy wykorzystaniu odpowiednich metod i środków .                      

Prerequisites

Wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz podstaw teorii wychowania i dydaktyki ogólnej.

Scope

Wykłady:

  1. Istota procesu diagnozy  pedagogicznej dziecka i jego środowiska wychowawczego.
  2. Podstawowe cele i metody diagnozy psychopedagogicznej.

 Ćwiczenia:

  1. Metody diagnozowania dziecka: techniki projekcyjne, obserwacja, analiza dokumentów, rozmowa, wywiad środowiskowy i in.
  2. Zakres diagnostyki, zasady i organizacja pracy diagnostycznej z dziećmi.
  3. Projektowanie i przeprowadzenie diagnozy psychopedagogicznej wybranego przypadku dziecka przy wykorzystaniu odpowiednich metod
  4. Opis i analiza wybranych przypadków dzieci poddanych diagnozie.

Teaching methods

Podające - wykład, praca z książką i innymi źródłami wiedzy, problemowe - dyskusja, mapy myśli, drzewo decyzyjne, analiza SWOT, metoda biograficzna

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia wykładu jest pozytywna ocen z pracy pisemnej w postaci projektu diagnozy. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest pozytywna ocena z pracy pisemnej w formie map myśli, drzewa decyzyjnego, schematu do analizy SWOT.  Ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych z wykonanych zadań w ramach wykładu i ćwiczeń.

Recommended reading

1.M. Burtowy, A. Twardowski (red.), Terapia pedagogiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym, Kalisz 1996.

2.A. Janowski, Poznawanie uczniów, Warszawa 2002.

3.A. Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002.

4.E. Jarosz, Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2001.

Further reading

1.D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna, Warszawa 2009.

Notes


Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 24-09-2017 10:33)