SylabUZ

Generate PDF for this page

Geneza i rozwój Planu Daltońskiego - course description

General information
Course name Geneza i rozwój Planu Daltońskiego
Course ID 05.1-WP-PMiPD-GiRPD
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Maria Montessori method and Dalton Plan
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Exam

Aim of the course

Zapoznanie z genezą Planu Daltońskiego.

Zapoznanie z systemem Nowego Wychowania i jego przedstawicielami jako kontekstem dla powstania Planu Daltońskiego.

Zaprezentowanie sylwetki H. Parkhurst jako prekursorki Planu Daltońskiego – zapoznanie z życiem i naukową twórczością autorki koncepcji.

Prerequisites

Wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej i historii wychowania. Wiedza na temat psychologicznych mechanizmów  uczenia się. 

Scope

1. Nowe Wychowanie jako tło historyczne i kontekst społeczny powstania idei kształcenia wg planu daltońskiego.

2. Sylwetka Helen Parkhurst jako twórczyni kształcenia wg planu daltońskiego. Współpraca z Marią Montessori. Sytuacja szkolnictwa w Holandii przed II wojną światową. Organizacja pierwszej szkoły.

3. Idea planu daltońskiego, zasady, organizacja pracy, refleksja nad uczeniem się. Pomoce dydaktyczne, organizacja przestrzeni.

4. Rozwój na świecie idei kształcenia wg planu daltońskiego. Kształcenie nauczycieli, wymiana doświadczeń.

5.Idea planu daltońskiego w Polsce przed II wojną światową oraz po wojnie. Współczesne możliwości realizacji planu daltońskiego w szkołach oraz kształcenie i dokształcanie nauczycieli.

Teaching methods

Metody podające - wykład, praca z tekstem; problemowe-dyskusja, mind map

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest 100% obecności na zajęciach, udział w dyskusjach, zdany egzamin.

Recommended reading

1. Ł. Kurdybacha, Historia wychowania, PWN , Warszawa 1967.

2.W. Okoń, Szkoły eksperymentalne w świecie 1900-1975, WSiP, Warszawa 1978.

3.R. Rohner, H.Wenke, Pedagogika planu daltońskiego, Wydawnictwo SORMAN, Łódź 2011.

 

Further reading

Notes


Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 24-09-2017 10:15)