SylabUZ
Course name | Geneza i rozwój Planu Daltońskiego |
Course ID | 05.1-WP-PMiPD-GiRPD |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Maria Montessori method and Dalton Plan |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Head faculty | Faculty of Social Sciences |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | - | - | 10 (including as e-learning) |
0,67 (including as e-learning) |
Exam |
Zapoznanie z genezą Planu Daltońskiego.
Zapoznanie z systemem Nowego Wychowania i jego przedstawicielami jako kontekstem dla powstania Planu Daltońskiego.
Zaprezentowanie sylwetki H. Parkhurst jako prekursorki Planu Daltońskiego – zapoznanie z życiem i naukową twórczością autorki koncepcji.
Wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej i historii wychowania. Wiedza na temat psychologicznych mechanizmów uczenia się.
1. Nowe Wychowanie jako tło historyczne i kontekst społeczny powstania idei kształcenia wg planu daltońskiego.
2. Sylwetka Helen Parkhurst jako twórczyni kształcenia wg planu daltońskiego. Współpraca z Marią Montessori. Sytuacja szkolnictwa w Holandii przed II wojną światową. Organizacja pierwszej szkoły.
3. Idea planu daltońskiego, zasady, organizacja pracy, refleksja nad uczeniem się. Pomoce dydaktyczne, organizacja przestrzeni.
4. Rozwój na świecie idei kształcenia wg planu daltońskiego. Kształcenie nauczycieli, wymiana doświadczeń.
5.Idea planu daltońskiego w Polsce przed II wojną światową oraz po wojnie. Współczesne możliwości realizacji planu daltońskiego w szkołach oraz kształcenie i dokształcanie nauczycieli.
Metody podające - wykład, praca z tekstem; problemowe-dyskusja, mind map
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Warunkiem zaliczenia jest 100% obecności na zajęciach, udział w dyskusjach, zdany egzamin.
1. Ł. Kurdybacha, Historia wychowania, PWN , Warszawa 1967.
2.W. Okoń, Szkoły eksperymentalne w świecie 1900-1975, WSiP, Warszawa 1978.
3.R. Rohner, H.Wenke, Pedagogika planu daltońskiego, Wydawnictwo SORMAN, Łódź 2011.
Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 24-09-2017 10:15)