SylabUZ

Generate PDF for this page

Teoretyczne podstawy pedagogiki Marii Montessori - course description

General information
Course name Teoretyczne podstawy pedagogiki Marii Montessori
Course ID 05.1-WP-PMiPD-TPPM
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Maria Montessori method and Dalton Plan
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 2
(including as e-learning)
0,13
(including as e-learning)
Credit
Class - - 8
(including as e-learning)
0,53
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z filozoficznymi, psychologicznymi i społecznymi przesłankami pedagogiki Marii Montessori, analiza zasad pedagogicznych, organizacji kształcenia, stosowanych materiałów w pedagogice Marii Montessori, krytyczna analiza i ocena idei pedagogiki Marii Montessori z perspektywy współczesności.

Prerequisites

Podstawy psychologii rozwojowej wieku dziecięcego i dydaktyki ogólnej.

 

Scope

1.Filozoficzne podstawy pedagogiki Marii Montessori. Idea humanizmu, i tolerancji. Kontekst historyczno-społeczny powstania pedagogiki Marii Montessori.

2. Psychologiczne podstawy pedagogiki Marii Montessori. Fazy rozwoju dziecka.

3.Zasady pedagogiczne w pedagogice M.Montessori.

4.Organizacja przestrzeni i materiały stosowane przez Marię Montessori

5. Współczesność a idee pedagogiczne Marii Montessori. Dyskusja, krytyka, kwestie problematyczne we współczesnej interpretacji pedagogiki Marii Montessori.

Teaching methods

Podające - wykład, praca z książka i innymi źródłami wiedzy, problemowe - dyskusja, mapy myśli, drzewo decyzyjne, metoda projektów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia wykładu i ćwiczeń jest przygotowanie pisemnych zadań w postaci projektu. Ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych z wykonanych zadań w obu formach zajęć.

Recommended reading

1..Ł. Kurdybacha, Historia wychowania, PWN , Warszawa 1967.

2. W. Okoń, Szkoły eksperymentalne w świecie 1900-1975, WSiP, Warszawa 1978.

3..M. Miksza, Zrozumieć Montessori czyli Maria Montessorii a wychowanie dziecka, Impuls, Kraków 1998.

4.B.Stein, Teoria i praktyka pedagogiki Marii Montessori w szkole podstawowej, Jedność, Kielce 2003.

5.A. Lukaniuk-Quintailla, Szkoła Marii Montessori. Historia i współczesność, Oficyna Wydawnicza Espera, Kraków 1998.

 

 

 

Further reading

1.Roel Ronher, Jak dziś wygląda plan daltoński? , „Bliżej Przedszkola”, 2011 nr 3.

2. Roel Rohner, Indywidualizacja drogą do sukcesu każdego dziecka, „Bliżej Przedszkola”, 2011 nr 9.

3. Roel Rohner, Plan daltoński wzorcowym narzędziem dla współczesnej edukacji, Bliżej Przedszkola, 2011 nr 11.

Notes


Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 24-09-2017 10:35)