SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoretyczne podstawy pedagogiki Marii Montessori |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PMiPD-TPPM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika Marii Montessori i Plan Daltoński |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 2 (w tym jako e-learning) |
0,13 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Ćwiczenia | - | - | 8 (w tym jako e-learning) |
0,53 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z filozoficznymi, psychologicznymi i społecznymi przesłankami pedagogiki Marii Montessori, analiza zasad pedagogicznych, organizacji kształcenia, stosowanych materiałów w pedagogice Marii Montessori, krytyczna analiza i ocena idei pedagogiki Marii Montessori z perspektywy współczesności.
Podstawy psychologii rozwojowej wieku dziecięcego i dydaktyki ogólnej.
1.Filozoficzne podstawy pedagogiki Marii Montessori. Idea humanizmu, i tolerancji. Kontekst historyczno-społeczny powstania pedagogiki Marii Montessori.
2. Psychologiczne podstawy pedagogiki Marii Montessori. Fazy rozwoju dziecka.
3.Zasady pedagogiczne w pedagogice M.Montessori.
4.Organizacja przestrzeni i materiały stosowane przez Marię Montessori
5. Współczesność a idee pedagogiczne Marii Montessori. Dyskusja, krytyka, kwestie problematyczne we współczesnej interpretacji pedagogiki Marii Montessori.
Podające - wykład, praca z książka i innymi źródłami wiedzy, problemowe - dyskusja, mapy myśli, drzewo decyzyjne, metoda projektów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia wykładu i ćwiczeń jest przygotowanie pisemnych zadań w postaci projektu. Ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych z wykonanych zadań w obu formach zajęć.
1..Ł. Kurdybacha, Historia wychowania, PWN , Warszawa 1967.
2. W. Okoń, Szkoły eksperymentalne w świecie 1900-1975, WSiP, Warszawa 1978.
3..M. Miksza, Zrozumieć Montessori czyli Maria Montessorii a wychowanie dziecka, Impuls, Kraków 1998.
4.B.Stein, Teoria i praktyka pedagogiki Marii Montessori w szkole podstawowej, Jedność, Kielce 2003.
5.A. Lukaniuk-Quintailla, Szkoła Marii Montessori. Historia i współczesność, Oficyna Wydawnicza Espera, Kraków 1998.
1.Roel Ronher, Jak dziś wygląda plan daltoński? , „Bliżej Przedszkola”, 2011 nr 3.
2. Roel Rohner, Indywidualizacja drogą do sukcesu każdego dziecka, „Bliżej Przedszkola”, 2011 nr 9.
3. Roel Rohner, Plan daltoński wzorcowym narzędziem dla współczesnej edukacji, Bliżej Przedszkola, 2011 nr 11.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-09-2017 10:35)