SylabUZ
Course name | Teoretyczne podstawy Planu Daltońskiego |
Course ID | 05.1-WP-PMiPD-TPPD |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Maria Montessori method and Dalton Plan |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Head faculty | Faculty of Social Sciences |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | - | - | 2 (including as e-learning) |
0,13 (including as e-learning) |
Credit |
Class | - | - | 8 (including as e-learning) |
0,53 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Zapoznanie z filozoficznymi, psychologicznymi i społecznymi przesłankami Planu Daltońskiego, analiza zasad pedagogicznych, organizacji kształcenia, stosowanych materiałów w systemie Planu Daltońskiego, krytyczna analiza i ocena idei Planu Daltońskiego z perspektywy współczesności.
Podstawy psychologii rozwojowej wieku dziecięcego i dydaktyki ogólnej.
Wykład
1. Filozoficzne podstawy pedagogiki Planu Daltońskiego. Idea humanizmu, i tolerancji. Kontekst historyczno-społeczny powstania Planu Daltońskiego.
Ćwiczenia
1.Psychologiczne podstawy Planu Daltońskiego. Fazy rozwoju dziecka.
2.Zasady pedagogiczne w Planie Daltońskim.
3.Organizacja przestrzeni i materiały stosowane w Planie Daltońskim.
4.Współczesność a idee pedagogiczne Planu Daltońskiego. Dyskusja, krytyka, kwestie problematyczne we współczesnej interpretacji Planu Daltońskiego.
Podające - wykład, praca z książka i innymi źródłami wiedzy, problemowe - dyskusja, mapy myśli, drzewo decyzyjne, metoda projektów.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Warunkiem zaliczenia wykłądu i ćwiczeń jest przygotowanie pisemnych zadań w formie map myśli. Ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych z wykonanych zadań w obu formach zajęć.
1. Roel Rohner, Hans Wenke, Wprowadzenie: prof. dr hab. Bogusław Śliwerski, Pedagogika Planu Daltońskiego, Łódź 2011,Wyd. SOR -MAN.
2. Roel Rohner, Hans Wenke, Pedagogika Planu Daltońskiego, Łódź 2011,Wyd. SOR -MAN.
3. Jiri Prokop, Plan Daltoński w Brnie, W: Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku, pod red. B. Śliwerskiego, Kraków 2001.
4. Agata Juljańska, Marta Kwella, Kamila Szymańska, Pomocnik nauczyciela. Sprawdzone pomysły na zmotywowanie i zorganizowanie twojej klasy, Łódź 2011,Wyd. SOR -MAN.
1.Roel Ronher, Jak dziś wygląda plan daltoński? , „Bliżej Przedszkola”, 2011 nr 3.
2. Roel Rohner, Indywidualizacja drogą do sukcesu każdego dziecka, „Bliżej Przedszkola”, 2011 nr 9.
3. Roel Rohner, Plan daltoński wzorcowym narzędziem dla współczesnej edukacji, Bliżej Przedszkola, 2011 nr 11.
Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 24-09-2017 10:34)