SylabUZ

Generate PDF for this page

Teoretyczne podstawy Planu Daltońskiego - course description

General information
Course name Teoretyczne podstawy Planu Daltońskiego
Course ID 05.1-WP-PMiPD-TPPD
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Maria Montessori method and Dalton Plan
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2017/2018
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Anetta Soroka-Fedorczuk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 2
(including as e-learning)
0,13
(including as e-learning)
Credit
Class - - 8
(including as e-learning)
0,53
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z filozoficznymi, psychologicznymi i społecznymi przesłankami Planu Daltońskiego, analiza zasad pedagogicznych, organizacji kształcenia, stosowanych materiałów w systemie Planu Daltońskiego, krytyczna analiza i ocena idei Planu Daltońskiego z perspektywy współczesności.

Prerequisites

Podstawy psychologii rozwojowej wieku dziecięcego i dydaktyki ogólnej.

 

Scope

Wykład

1. Filozoficzne podstawy pedagogiki Planu Daltońskiego. Idea humanizmu, i tolerancji. Kontekst historyczno-społeczny powstania Planu Daltońskiego.

Ćwiczenia

1.Psychologiczne podstawy Planu Daltońskiego. Fazy rozwoju dziecka.

2.Zasady pedagogiczne w Planie Daltońskim.

3.Organizacja przestrzeni i materiały stosowane w Planie Daltońskim.

4.Współczesność a idee pedagogiczne Planu Daltońskiego. Dyskusja, krytyka, kwestie problematyczne we współczesnej interpretacji Planu Daltońskiego.

 

Teaching methods

Podające - wykład, praca z książka i innymi źródłami wiedzy, problemowe - dyskusja, mapy myśli, drzewo decyzyjne, metoda projektów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia wykłądu i ćwiczeń jest przygotowanie pisemnych zadań w formie map myśli. Ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych z wykonanych zadań w obu formach zajęć.

Recommended reading

1. Roel Rohner,  Hans Wenke, Wprowadzenie: prof. dr hab. Bogusław Śliwerski, Pedagogika Planu Daltońskiego,  Łódź 2011,Wyd. SOR -MAN.

2. Roel Rohner,  Hans Wenke, Pedagogika Planu Daltońskiego,  Łódź 2011,Wyd. SOR -MAN.

3. Jiri Prokop, Plan Daltoński w Brnie, W: Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku, pod red. B. Śliwerskiego, Kraków 2001.

4. Agata Juljańska, Marta Kwella, Kamila Szymańska, Pomocnik nauczyciela. Sprawdzone pomysły na zmotywowanie i zorganizowanie twojej klasy, Łódź 2011,Wyd. SOR -MAN.

Further reading

1.Roel Ronher, Jak dziś wygląda plan daltoński? , „Bliżej Przedszkola”, 2011 nr 3.

2. Roel Rohner, Indywidualizacja drogą do sukcesu każdego dziecka, „Bliżej Przedszkola”, 2011 nr 9.

3. Roel Rohner, Plan daltoński wzorcowym narzędziem dla współczesnej edukacji, Bliżej Przedszkola, 2011 nr 11.

Notes


Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 24-09-2017 10:34)