SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Organizacyjne aspekty funkcjonowania placówki montessoriańskiej |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PMiPD-OAFPM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika Marii Montessori i Plan Daltoński |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Ćwiczenia | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie słuchaczy z zasadami organizacji placówki montessoriańskiej, materiałami i pomocami dydaktycznymi w niej stosowanymi.
Kształtowanie umiejętności doboru i wykorzystania dostępnych materiałów, środków i metod pracy w celu projektowania i efektywnej organizacji działań pedagogicznych w placówce montessoriańskiej.
Kształtowanie kompetencji do krytycznej oceny rozwiązań organizacyjnych w placówkach pracujących systemem M. Montessori.
Wiedza o celach,metodach i formach organizacyjnych kształcenia. Wiedza o prawidłowościach procesu uczenia się i nauczania.
Wykłady
1.Istota organizacji placówki montessoriańskiej (przedszkola i szkoły).
2.Zasady organizacji placówki montessoriańskiej (przedszkola i szkoły).
Ćwiczenia
1.Materiały i pomoce dydaktyczne.
2.Aranżacja miejsc i przestrzeni.
3.Krytyczna ocena organizacji przedszkoli montessoriańskich w Polsce.
4.Krytyczna ocena organizacji przedszkoli montessoriańskich na świecie.
5.Projektowanie rozwiązań autorskich w zakresie organizacji placówki M. Montessori przy wykorzystaniu materiału Montessori.
6. Projektowanie własnych pomocy zgodnie z założeniami i wymaganiami systemu M. Montessori.
Dyskusja, metoda projektów, nauczanie czynnościowe z materiałem Montessori, zajęcia praktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach, praca pisemna kontrolna w oparciu o zrealizowane treści, wykonanie projektów zajęć.
1.Małgorzata Miksza „Zrozumieć Montessori. Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka”. Wydawnictwo Impuls, 2009.
2. Janusz Korczak „Jak kochać dziecko”. Wydawnictwo: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa 2004.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-09-2017 10:27)