SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka edukacji muzycznej |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-EPiW-MEMu |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Ćwiczenia | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi założeniami teoretycznymi i praktycznymi edukacji muzycznej dzieci przedszkolnych i klas I-III. Rozwijanie kompetencji muzycznych niezbędnych w pracy pedagogicznej.
Podstawy wiedzy psychologiczno - pedagogicznej w zakresie rozwoju zainteresowań, zdolności i potrzeb dzieci. Podstawowe kompetencje muzyczne (poczucie rytmu, poprawne śpiewanie).
1. Cele i zadania edukacji muzycznej.
2. Teoretyczne podstawy zasad muzyki ( materiał muzyczny, elementy dzieła muzycznego)
3. Wędrówka po historii muzyki ( przegląd epok i literatury muzycznej)
4. Wybrane koncepcje edukacji muzycznej (E.J.Dalcroze, C.Orff, Z.Kodaly, S.Suzuki, B.Strauss, E.E.Gordon)
5. Prawidłowości rozwoju muzycznego dzieci ( struktura zdolności i umiejętności muzycznych)
6. Specyfika badań naukowych w obszarze edukacji muzycznej ( kompetencje muzyczne dzieci – ujecie teoretyczne i epmryczne)
7. Metody nauczania muzyki (analityczno-percepcyjna, problemowo-odtwórcza, problemowo-twórcza, problemowo-analityczna, ekspozycji, organizowania i rozwijania działalności muzycznej ucznia na lekcjach)
8. Diagnoza muzyczna dziecka ( testy E.E.Gordona)
9. Formy aktywności muzycznej:
- śpiewanie piosenek (ćwiczenia emisyjne dla dzieci, różnorodny repertuar, jego dobór, sposoby pracy z piosenką)
- gra na instrumencie ( instrumenty perkusyjne melodyczne i niemetodyczne, dzwonki chromatyczne, flet)
- ruch z muzyką (ćwiczenia i zabawy muzyczno-ruchowe wykorzystujące podstawowe elementy muzyczne, tańce ludowe, regionalne, tańce integracyjne)
- słuchanie muzyki ( ćwiczenia i zabawy słuchowe rozwijające pamięć muzyczną, wyobraźnię, koncentrację uwagi, gust muzyczny; „muzyko teka”- podstawowy repertuar utworów do słuchania)
- tworzenie muzyki ( ćwiczenia i zabawy z zakresu ekspresji wokalnej, instrumentalnej, ruchowej służące odtwarzaniu i tworzeniu muzyki; gry muzyczne, partytury, opowiadania muzyczne; teatrzyki muzyczne, pląsy; konstruowanie instrumentów niekonwencjonalnych)
10. Integracyjne formy umuzykalniania dzieci
11. Walory edukacyjne zajęć muzycznych dla dzieci ( scenariusze, uroczystości muzyczne, projekty koncertów, warsztatów muzycznych).
Metody aktywne, twórcze.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Pozytywna ocena z opracowania projektu scenariusza zajęć muzycznych dla dzieci.
1. Frołowicz E., Aktywny uczeń w świecie muzyki, Gdańsk 2008;
2. Kisiel M., Muzyka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej. Studium metodyczno-badawcze, Katowice 2005;
3. Ławrowska R., Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków 2005;
4. Podolska B., Muzyka w przedszkolu, Impuls, Kraków 2008;
5. Enzinger G, Raszke B., red. Świat muzyki, świat zabawy, Nowy Sącz 2006;
6. Smoczyńska-Nahtman U., Muzyka dla dzieci, WSiP, Warszawa 1992;
7. Suswiłło M., Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej, Olsztyn 2001.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 14-09-2017 11:03)