SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody leczenia i terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-EA-MLTA |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja i rehabilitacja osób z autyzmem oraz zespołem Aspergera |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 20 (w tym jako e-learning) |
1,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Dostarczenie studentom wiedzy na temat podziału metod leczenia i terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych. Ukazanie założeń metod leczenia i terapii. Przedstawienie zasad doboru metod do indywidualnych i rozwojowych potrzeb osób ze spektrum zaburzeń autystycznych. Dokonanie krytycznej oceny przydatności poszczególnych metod w terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych. Zainspirowanie studentów do wykorzystania w swojej pracy dobrych praktyk.
Znajomość zasad dydaktyki specjalnej
ĆWICZENIA:
1) Diagnoza spektrum autyzmu jako podstawowe kryterium doboru metod leczenia i terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych. Zasady doboru metod leczenia i terapii: TEACCH, Terapia behawioralna, Metoda opcji, Metoda Delacato, Integracja sensoryczna, Muzykoterapia, Logoterapia, Metoda Domana, Terapia zabawą, Metoda Knillów, Terapie biomedyczne, Metoda Weroniki Sherborne, Metody neurobiologiczne. 2) Organizacja procesu terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych. Cele i zadania metod leczenia i terapii. 3) Charakterystyka czynników wpływających na efektywność metod leczenia i terapii. 4) Ocena przydatności poszczególnych metod w pracy z osobami ze spektrum zaburzeń autystycznych. 5) Funkcjonowanie jednostek organizacyjnych SPOA Dalej Razem zajmujących się całościowym wsparciem osób z autystycznego spektrum zaburzeń i ich rodzin: ośrodek diagnostyczno-terapeutyczny, przedszkole, szkoła, przedsiębiorstwo społeczne, mieszkania treningowe, domy stałego pobytu.
Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda projektu, ćwiczenie praktyczne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Grandin T., Scariano M.M., Byłam dzieckiem autystycznym, Warszawa 1995
2. Pisula E., Małe dziecko z autyzmem, Gdańsk 2005.
3. Schopler E., Profil psychoedukacyjny, Gdańsk 1996.
4. Waclaw W., Aldenrud U., Listed S., Dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera. Praktyczne doświadczenia z codziennej pracy, Katowice 2000.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-09-2017 20:24)