SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Biochemia |
Kod przedmiotu | 13.6-WL-RAT-BCH |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Ratownictwo medyczne |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie wiedzy z zakresu biochemii statycznej i dynamicznej, ze szczególnym uwzględnieniem procesów metabolicznych zachodzących w organizmie człowieka. Wypracowanie umiejętności opisu i interpretacji zmian podstawowych wskaźników biochemicznych stosowanych w diagnostyce chorób. Zapoznanie studenta z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w biochemii – genomika i epigenetyka, transkryptomika, proteomika, metabolomika. Nabycie przez studenta podstawowych umiejętności niezbędnych w prowadzeniu badań naukowych w biochemii oraz wyszukiwania w cyfrowych bazach danych treści artykułów naukowych.
Wiedza z zakresu chemii ogólnej i organicznej oraz biologii komórki i tkanek.
Wykłady
1. Współczesna biochemia: genomika, transkryptomika, proteomika i metabolomika a diagnostyka medyczna; ostatnie 30 lat rozwoju biochemii.
2. Budowa, funkcje, synteza białek cz. I
- białka strukturalne; kolagen, spektryna, aktyna, aktynina
3. Budowa, funkcje, synteza białek cz. II
- białka receptorowe, białka transportowe
4. Budowa, funkcje, synteza cz. III
- białka katalityczne; enzymy
- kinetyka reakcji enzymatycznych
- enzymy w diagnostyce medycznej
5. Budowa, funkcje, synteza cz. IV
- białka motoryczne
- metabolizm skurczu mięśni szkieletowych
6. Budowa, funkcje, synteza białek cz. V
- przeciwciała/immunoglobuliny
- białka HSP/czaperony
7. Metabolizm białek i aminokwasów;
- synteza i modyfikacje potranslacyjne białka
- katabolizm białka i aminokwasów
- proteomika i oznaczanie zaburzeń białkowych
8. Bioenergetyka i metabolizm węglowodanów; glikoliza, glukoneogeneza, glikogenoliza, glikogeneza
9. Bioenergetyka i metabolizm lipidów
- metabolizm cholesterolu
10. Struktura i funkcja kwasów nukleinowych cz. I
- synteza nukleotydów, replikacja DNA, naprawa i rekombinacja DNA
- genomika
11. Struktura i funkcja kwasów nukleinowych cz. II
- synteza i splicing RNA
- kontrola ekspresji genów
- transkryptomika
12. Mechanizmy regulacji ekspresji genów; epigenetyka
- miRNA, metylacja DNA, modyfikacje chemiczne histonów
13. Działanie hormonów i transdukcja sygnałów
- hormony peptydowe, białkowe i pochodne aminokwasowe
- hormony steroidowe
- eikozanoidy
- cytokiny i czynniki wzrostu
- neurohormony
14. Metabolizm ksenobiotyków
- generacja reaktywnych form tlenu i stres oksydacyjny
15. Żywienie, trawienie, wchłanianie
- makroelementy: węglowodany, tłuszcze, białka
- mikroelementy odżywcze: witaminy i składniki mineralne
- dietoterapia
- nutrigenetyka, nutrigenomika
Ćwiczenia
1. Biochemia - regulamin laboratorium, forma zaliczenia zajęć, metody i techniki stosowane w biochemii, spektrofotometria, cytometria przepływowa, metody immunoenzymatyczne (testy ELISA)
2. Wybrane białka i ich funkcje, zmiany stężenia w odpowiedzi na czynniki środowiska, hiper- hipoproteinemia; oznaczanie całkowitego stężenia białka lub oznaczanie stężenia albumin
3. Oznaczanie stężenia białek ostrej fazy; białko hsCRP
4. Morfologia krwi; oznaczanie stężenia hemoglobiny
5. Katabolizm hemoglobiny; oznaczanie stężenia bilirubiny
6. Enzymy w diagnostyce medycznej; znaczenie pomiaru aktywności kinazy kreatynowej i jej izoenzymów
7. Rozkład aminokwasów; cykl mocznikowy i oznaczanie stężenia mocznika
8. Proteomika i jej znaczenie w diagnostyce klinicznej; zajęcia w Parku Naukowo-Technologicznym; prezentacja wyników projektu realizowanego w kooperacji ze szpitalem klinicznym
9. Równowaga kwasowo-zasadowa ustroju; kwasica mleczanowa; oznaczanie stężenia mleczanu
10. Metabolizm nukleotydów purynowych i pirymidynowych; oznaczanie stężenia kwasu moczowego
11. Synteza i funkcje cholesterolu; oznaczanie stężenia całkowitego cholesterolu, obliczanie wskaźnika aterogenności na wybranych przykładach klinicznych
12. Hormony steroidowe; równowaga anaboliczno-kataboliczna; oznaczanie stężenia kortyzolu
13. Epigenetyka i biologiczna rola miRNA; oznaczanie całkowitego stężenia miRNA
14. Podstawowa i całkowita/spoczynkowa przemiana materii; ocena zapotrzebowania na węglowodany, tłuszcze i białka z wykorzystaniem ergospirometrii
15. Synteza witaminy D3, zapotrzebowanie organizmu i jej funkcje metaboliczne; oznaczanie stężenia witaminy D3
Wykłady - metoda podająca: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, przykłady rozwiązywania problemów.
Ćwiczenia są realizowane w grupach 10-osobowych w pracowni biochemicznej z wykorzystaniem dostępnej aparatury badawczej i zestawów diagnostycznych. Samodzielne przeprowadzanie doświadczeń i przygotowanie sprawozdania laboratoryjnego zawierającego wyniki i wnioski z przeprowadzonych obserwacji.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, zawiera 80 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych. Uzyskanie 50 pkt (50%) na 100 pkt. możliwych do zdobycia jest warunkiem zdania egzaminu. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.
Ćwiczenia laboratoryjne - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć laboratoryjnych, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę przed lub po każdym bloku tematycznym – ocena pozytywna powyżej 50% uzyskanych punktów, test praktycznych umiejętności, przedstawienie wyników doświadczeń w formie raportu. W przypadku nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Agnieszka Zembroń-Łacny (ostatnia modyfikacja: 10-06-2018 20:16)