SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Położnictwo i Ginekologia |
Kod przedmiotu | 12.1-WL-RAT-PG |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Ratownictwo medyczne |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi stanów nagłych podczas porodu oraz przedstawienie zasad postępowania w stanach zagrożenia życia w okresie ciąży i podczas porodu. Zapoznanie studenta z zasadami postępowania ratującego zdrowie i życie w wybranych stanach nagłych w położnictwie i ginekologii. Przedstawienie zadań ratownika podczas prowadzenia porodu nagłego, postępowania z położnicą i noworodkiem po porodzie.
Znajomość anatomii, fizjologii, patofizjologii, patomorfologii.
POŁOŻNICTWO
Wykłady:
· krwawienia w ciąży i podczas porodu (poronienie, zaśniad groniasty, ciąża pozamaciczna, łożysko przodujące, łożysko przedwcześnie oddzielające się, atonia macicy, urazy tkanek miękkich)
· krwotoki w położnictwie – wstrząs,
6. Fizjologiczne podstawy oceny stanu ogólnego noworodka. Ocena stanu ogólnego noworodka
bezpośrednio po porodzie.
7. Zasady postępowania z noworodkami z grup ryzyka oraz w stanie zagrożenia życia – problemy kliniczne związane z nieodpowiednim wiekiem płodowym i nieodpowiednią urodzeniową masą ciała.
8. Zasady postępowania z ciężarną/ rodzącą biorącą udział w katastrofie, wypadku komunikacyjnym.
Ćwiczenia:
5. Śródporodowe monitorowanie stanu płodu (okresowe osłuchiwanie czynności serca płodu stetoskopem położniczym Pindara lub ultradźwiękowym detektorem tętna – UDT, kardiotokograficzne monitorowanie czynności serca płodu i czynności skurczowej macicy, ocena gazometryczna krwi włośniczkowej pobieranej z części przodującej płodu, oksymetria pulsacyjno-refleksyjna).
6. Powikłania przebiegu porodu: (rozpoznanie w badaniu położniczym, dane położnicze, przebieg porodu – akty mechanizmu porodowego, prowadzenie poród, postępowanie terapeutyczne, zasady udzielanie pierwszej pomocy) zależne od:
7. Postępowania profilaktyczne, diagnostyczno-terapeutyczne w wybranych stanach zagrożenia życia w okresie okołoporodowym:
8. Postępowanie z ciężarną, rodzącą biorącej udział w katastrofie, wypadku komunikacyjnym.
9. Postępowaniem z noworodkiem dojrzałym oraz niedojrzałym podczas porodu i bezpośrednio po urodzeniu. Zasady postępowania z noworodkami z grupy ryzyka.
10. Postępowanie z noworodkiem w stanie zagrożenia życia – resuscytacja, przygotowanie noworodka do transportu i postępowanie podczas transportu.
Ćwiczenia KLINICZNE na sali porodowej:
1. Zasady postępowania podczas I, II, III, IV okresu porodu.
2. Procedury postępowania w stanach nagłych w poszczególnych okresach porodu.
3. Ocena stanu noworodka po porodzie
GINEKOLOGIA
Wykłady:
Ćwiczenia:
Wykłady w formie prezentacji multimedialnych. Ćwiczenia w grupach 5 osobowych na oddziale Położniczym i Ginekologicznym pod stałym nadzorem opiekuna ćwiczeń z pełnym poszanowaniem intymności i godności człowieka.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – egzamin przeprowadzony w formie pisemnej (test jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru), warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 50% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają testy sprawdzające wiedzę przed lub po każdym bloku tematycznym, testy praktycznych umiejętności, wykonanie zadania indywidualnego i obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Agnieszka Zembroń-Łacny (ostatnia modyfikacja: 07-06-2018 22:44)