SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoretyczne podstawy wychowania |
Kod przedmiotu | 05.7-WP-PSpP-TPWYC |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Rozbudzenie refleksji nad złożonością problematyki wychowawczej na płaszczyźnie teoretycznej, świadomość wielości możliwości kształtowania teoretycznych podstaw koncepcji wychowawczych; zapoznanie z najistotniejszymi informacjami na temat teorii wychowania; zapoznanie z dylematami współczesnej teorii wychowania; uwrażliwienie na probabilistyczne podstawy teorii wychowania; kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów wychowawczych; wprowadzenie w proces samowychowania.
Brak. |
Wykłady
1) Pojęcie wychowania i jego cechy. 2) Wychowanie według koncepcji humanistycznej i pedagogicznej. 3) Wychowanie według koncepcji behawiorystycznej i psychospołecznej. 4) Sposoby uprawiania teorii wychowania. Perspektywy teorii wychowania. 5) Wartości źródłem wychowania. 6) Cele i metody wychowania.7) Dziedziny wychowania. 8) Teoria wychowania jako dyscyplina pedagogiczna. 9) Rola podstawowych środowisk wychowawczych w procesie wychowania. 10) Charakterystyka procesu wychowawczego. 11) Operacjonalizacja celów wychowania. 12) Sytuacje wychowawcze. 13) Zasady i formy wychowania. 14) Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania.
Wykłady
Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady Zaliczenie w formie testowej. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym, jak i praktycznym (analiza tekstu źródłowego). Kryterium ocen: bardzo dobry (91-100%), dobry plus (81-90%), dobry (71-80%), dostateczny plus (61-70%), dostateczny (51-60%). Ocena z przedmiotu Ocenę końcową z przedmiotu stanowi ocena z wykładów. |
Zmodyfikowane przez dr Iwona Banach (ostatnia modyfikacja: 19-05-2018 08:54)