SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka rewalidacji uczniów z niepełnosprawnością wzroku |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSpP-MRUWZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Uporządkowanie podstawowej wiedzy na temat rewalidacji osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci). Zapoznanie z podstawowymi kierunkami oddziaływań rewalidacyjnych i Kształtowanie podstawowych umiejętności w tym zakresie: nauka czynności samoobsługowych, orientacja przestrzenna i poruszanie się, warsztat pracy umysłowej ucznia, asysta osobie z niepełnosprawnością wzroku (przewodnik, lektor, pomoc w czynnościach dnia). Uwrażliwienie na potrzeby, możliwości i ograniczenia osób z niepełnosprawnością wzroku.
Usystematyzowana podstawowa wiedza z zakresu tyflopedagogiki.
Konwersatoria
1) Podstawowe kierunki i metody oddziaływań w zakresie rehabilitacji podstawowej (np. czynności samoobsługowe, orientacja przestrzenna i samodzielne poruszanie się, metody dostępu do informacji pisanej i mówionej – warsztat pracy umysłowej) – w odniesieniu do uczniów niewidomych, ociemniałych i słabowidzących. 2) Podstawowe kierunki oddziaływań w zakresie rehabilitacji psychicznej uczniów niewidomych, ociemniałych i słabowidzących. 3) Podstawowe kierunki i metody oddziaływań w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej uczniów niewidomych, ociemniałych i słabowidzących. 4) Instytucjonalny i pozainstytucjonalny system wsparcia procesu rewalidacji osób (uczniów) z niepełnosprawnością wzroku.
Konwersatoria
Praca z książką, pokaz z instruktażem, warsztat nabywania wybranych umiejętności, film dydaktyczny.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatoria
Ocena z konwerstoriów – średnia ocen z aktywności na zajęciach, kolokwium, prac kontrolnych.
Ocena z przedmiotu
Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatoriów.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)