Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr
5
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obieralny
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Konwersatorium
15
1
9
0,6
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy terapii tańcem. Zapoznanie z formami, strategiami i metodami pracy choreoterapeutycznej.
Wymagania wstępne
Dobra kondycja psychofizyczna. Znajomość zagadnień z psychologii rozwojowej.
Zakres tematyczny
Konwersatoria
1) Muzyka i ruch w kształceniu, wychowaniu i terapii. 2) Wybrane koncepcje choreoterapii. 3) Formy i sposoby pracy choreo terapeutycznej z osobami z niepełnosprawnością. 4) Aktywność muzyczno-ruchowa dzieci, młodzieży i osób starszych. 5) Uwarunkowania pracy choreoterapeuty. 6) Pomoce dydaktyczne do zajęć terapeutycznych. 7) Projektowanie warsztatów terapii tańcem. 8) Prezentowanie układów choreograficznych.
Metody kształcenia
Konwersatoria
Prezentacja praktyczna, przygotowanie projektu z zakresu terapii tańcem.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Konwersatoria
Średnia ocen z przedstawionych własnych projektów choreoterapeutycznych.
Ocena z przedmiotu
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.
Literatura podstawowa
Jarkowska E., Muzyka jako element wychowania w rozwoju osobowym dziecka z niepełnosprawnością, Tychy 2004.
Jutrzyna E., Niepełnosprawni w świecie muzyki, Warszawa 2007.
Lewandowska K., Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 2001.
Stachyra K., red., Modele, metody i podejścia w muzykoterapii, Lublin 2012.
Nordorff P., Robbims C., Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, Kraków 2008.
Szulc W., Muzykoterapia jako przedmiot badań i edukacji, Lublin 2005.
Kataryńczuk-Mania L., red., Wybrane elementy terapii w procesie edukacji artystycznej, Zielona Góra 2002.
Herdtweck W., Warsztaty rytmiki dla dzieci, Kielce 2005
Ławrowska R, Rytm , muzyka, taniec w edukacji, Kraków 2005
Literatura uzupełniająca
Matuszak L., red., Dźwięk w pedagogice i terapii, Włocławek 2014.
Gąsienica-Szostak A., Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce, Warszawa 2003.
Hamel P.M., Przez muzykę do samego siebie, Wrocław 1995.
Konaszkiewicz Z., Dziecko niepełnosprawne i muzyka, Warszawa 1994.
Natanson T., Programowanie muzyki terapeutycznej, Wrocław 1992.
Reuger C., Muzyczna apteczka, Warszawa 2000.
Pietrzak J., Niech zatańczą radośnie !, Warszawa 2015
Glińska-Lachowicz A.. Choeroterapia
Klöppel R., Vliex S., Rytmika w wychowaniu i terapii, Warszawa 1995
Szelc-Mays M., Tańce malowane, podręcznik dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Kraków 2003
Stadnicki A. Tańce dla dzieci, Warszawa 1994
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.