Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr
5
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obieralny
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr hab. Grażyna Miłkowska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Laboratorium
30
2
18
1,2
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Student zdobędzie wiedzę na temat profilaktyki społecznej w Polsce i za granicą. Pozna cele, zadania, poziomy profilaktyki, strategie profilaktyczne, obszary skutecznej profilaktyki w szkole i środowisku lokalnym, pozna standaryzowane programy profilaktyczne oraz zdobędzie wiedzę dotyczącą tworzenia programów profilaktycznych, szczególnie w odniesieniu do dzieci i młodzieży.
Wymagania wstępne
wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki resocjalizacyjnej i niedostosowania społecznego
Zakres tematyczny
Strategie działań profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży.
Profilaktyka w działalności szkoły. Szkolne i środowiskowe programy profilaktyczne. Podstawy prawne działalności profilaktycznej placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Zasady konstruowania programów profilaktycznych. Standardy programów profilaktycznych.
Przegląd wybranych profesjonalnych programów profilaktycznych,
Profilaktyka w środowisku otwartym w Polsce i za granicą.
Rola profilaktyki w neutralizowaniu zachowań aspołecznych.
Ogólne informacje o profilaktyce społecznej (kontrowersje terminologiczne, wyjaśnienie pojęć;
Czynniki zagrażające i chroniące. Cele profilaktyki, jej poziomy, rodzaje. Modele profilaktyki);
Podstawy prawne działalności profilaktycznej placówek opiekuńczo-wychowawczych. Profilaktyka w działalności szkoły.
Programy i działania profilaktyczne.
Programy wczesnej interwencji. Podstawowe składniki programów profilaktyki i wczesnej interwencji.
Strategie działań profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży;
Szkolne i środowiskowe programy profilaktyczne (przegląd wybranych profesjonalnych programów profilaktycznych);
Rola diagnozy w projektowaniu programów i realizacji działań profilaktycznych, Wykorzystanie diagnozy do projektowania programów i realizacji działań profilaktycznych, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami
Zasady konstruowania programów profilaktycznych. Standardy programów profilaktycznych.
Metody kształcenia
Zajęcia warsztatowe, praca z książką.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Laboratoria
Ocena z laboratoriów – średnia ocen z aktywności na zajęciach, kolokwium, prac kontrolnych
Ocena z przedmiotu
Oceną końcową jest ocena z laboratoriów
Literatura podstawowa
Bałandynowicz A., Profilaktyka i środki probacyjne. [w:] B. Urban, J. Stanik (red.), Resocjalizacja, t. 2. Warszawa 2008.
Gaś Z. B., Profilaktyka w szkole. Warszawa 2006.
Gaś Z. B., Szkoła i nauczyciel w percepcji uczniów. Warszawa 1999.
Ostaszewski K., Koncepcja wczesnej profilaktyki uzależnień. „Remedium” nr 1-2, 1993
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa 2000.
Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2002
Wojcieszek K., Wygrać Zycie. Szkolny program profilaktyki, Kraków 2002
Literatura uzupełniająca
Arendarska A., Wojcieszek K., Przygotowanie do profilaktyki domowej. Warszawa 1996.
Macander D., Profilaktyka uzależnień w szkole. „Narkomania” 2007, nr 1
Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Warszawa 2003.
Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna. Warszawa 1995.
Społeczność lokalna i społeczeństwo obywatelskie. [w:] Słownik Społeczny. Kraków 2004.
Sztuka M., Izdebski Z., Specjalistyczne programy korekcyjno-resocjalizacyjne. [w:] B. Urban, M. Stanik (red.), Resocjalizacja, t. 2. Warszawa 2008.
Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa 2000.
Wojcieszek K., Na początku była rozpacz. Antropologiczne podstawy profilaktyki. Kraków 2005.
Wojcieszek K., Szymańska J., Standardy jakości pierwszorzędowych programów profilaktycznych realizowanych w szkołach i placówkach oświatowych, www.cmppp.edu.pl/profilaktyka
Zajączkowski K., Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży. Toruń 1998.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.