SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika dziecka |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSpP-PWPED |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z wybranymi koncepcjami oraz stanem badań dotyczącymi dziecka i dzieciństwa.
Kształtowanie umiejętności projektowania różnorodnych okazji edukacyjnych dla dzieci w różnych kategoriach wiekowych i o zróżnicowanych możliwościach rozwojowych.
Podstawy pedagogiki i psychologii ogólnej.
Wykłady
1) Dziecko, dzieciństwo – wyjaśnienie pojęć, koncepcje psychologiczne i socjologiczne. 2) Zadania rozwojowe człowieka dzieciństwie według koncepcji Roberta Havighursta. 3) Pajdocentryzm, Pedologia – wyjaśnienie pojęć, geneza, czołowi przedstawiciele i ich poglądy. 5) Pajdocentryzm w naukach o wychowaniu. 6) Pajdocentryzm a prawa dziecka. 7) Badania nad dzieckiem i dzieciństwem współczesną kontynuacją pajdocentryzmu. 8) Dziecko w centrum pedagogiki i zmiany społecznej. 9) Krytyka pajdocentryzmu. 10) Aktualność pajdocentryzmu w pedagogice teoretycznej i praktycznej.
Ćwiczenia
1) Dziecko i dzieciństwo w literaturze, sztuce i mediach. 2) Oblicza dzieciństwa w oparciu o film „Dziecko z Marsa” – analiza filmu z uwzględnieniem podanych kryteriów. 3) Dziecko w świetle koncepcji J. Korczaka, M. Montessori, H. Parkhurst. 4) Zagrożone dzieciństwo – rodzaje zagrożeń, profilaktyka. 5). Przemoc wobec dziecka. 6) Projektowanie plakatu pod hasłem „Mamo, tato - kochasz – nie bij” – praca w zespołach, zorganizowanie wystawy. 7) Projektowanie różnorodnych okazji edukacyjnych dla dzieci z uwzględnieniem treści matematycznych dla dzieci. 8) Codzienność dziecka w domu, w przedszkolu, w szkole, w szpitalu, na podwórku – prezentacje zebranego materiału.
Wykłady
Wykład tradycyjny, wykład z elementami dyskusji, problemowy z zastosowaniem prezentacji medialnej.
Ćwiczenia
Praca w zespołach, dyskusja, symulacje, filmy, ćwiczenia praktyczne, praca z wykorzystaniem różnych materiałów, praca w terenie.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Test sprawdzający wiedzę z wykładów na zaliczenie. Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% punktów przewidzianych testem.
Ćwiczenia
Aktywność na zajęciach, pozytywna ocena przygotowanego w zespole projektu plakatu oraz karty dotyczącej codzienności dziecka. Ocenę z ćwiczeń stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Ocena z przedmiotu
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wykładów i ćwiczeń.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:45)