SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Doktryny pedagogiczne |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PEDP-DPED |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie studentom wiedzy na temat wybranych doktryn wychowania i kształcenia.
Uzyskanie zaliczenia ze wstępu do pedagogiki oraz historii wychowania i opieki.
Wykład
Doktryna pedagogiczna - wyjaśnienie terminologiczne. Źródła, charakterystyka założeń i program badawczy pedagogiki pozytywistycznej, humanistycznej i krytycznej.
Ćwiczenia
Pedagogika personalistyczna. Pedagogika egzystencjalna. Pedagogika emancypacyjna. Pedagogika niedyrektywna. Antypedagogika. Pedagogika międzykulturowa.
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy.
Ćwiczenia – metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca w grupach, prezentacja mulimedialna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Egzamin pisemny.
Ćwiczenia
Ocena końcowa z ćwiczeń będzie średnią arytmetyczną ocen otrzymanych w trakcie zajęć.
Ocena końcowa
Średnia arytmetyczna z oceny z wykładów i ćwiczeń (wszystkie oceny muszą być pozytywne).
1. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.
2. Pedagogika: podręcznik akademicki, T. I, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
1. Neill S., Summerhill, Katowice 1991.
2. Głażewski M., O witalności szkoły, Zielona Góra 1996.
3. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1996.
4. von Schoenebeck H., Antypedagogika w dialogu: wprowadzenie w rozmyślania antypedagogiczne, Toruń 1991.
5. Sokal A., Bricmont J., Modne bzdury, Warszawa 2000.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:48)