SylabUZ

Generate PDF for this page

Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej - course description

General information
Course name Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej
Course ID 05.1-WP-PEDP-AUEW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna i terapia pedagogiczna
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 1
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z problematyką metod aktywizujących i ich znaczenia dla rozwoju ucznia, rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru i oceny przydatności danej metody w określonej sytuacji; rozwijanie umiejętności projektowania działań z zastosowaniem metod aktywizujących ucznia w procesie uczenia się; kształtowanie potrzeby dokształcania się w zakresie możliwości zastosowania metod aktywizujących ucznia w procesie uczenia się.

Prerequisites

Psychologiczna wiedza o rozwoju i możliwościach dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Wiedza o metodach nauczania – uczenia się oraz formach organizacyjnych w procesie kształcenia. Umiejętność czytania ze zrozumieniem. Umiejętność poprawnego posługiwania się językiem mówionym i pisanym.

Scope

Metody aktywizujące-wyjaśnienie pojęcia, klasyfikacje metod aktywizujących, możliwości stosowania w pracy z uczniami w klasach I-III. Mapy mentalne i ich zastosowanie. Techniki pamięciowe w edukacji wczesnoszkolnej. Portfolio jako monitorowanie własnego uczenia się. Gry i zabawy dydaktyczne w klasach I-III.  Sześć myślowych kapeluszy i sześć działaniowych butów według E. de Bono. Badanie otaczającego świata przez eksperymentowanie, obserwowanie. Kinezjologia edukacyjna. Inteligencje wielorakie. Przyspieszone uczenie się. Style uczenia się i kanały przetwarzania informacji. Praca metodą projektów. Praca z fiszką autokorektywną i autokreatywną.

Teaching methods

Problemowe – dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne, praktycznego działania – projektowanie zadań i sytuacji z zastosowaniem metod aktywizujących.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich ocenianych prac realizowanych w trakcie kursu ( odpowiedź ustna, prace grupowe, prezentacja, udział w dyskusji).

Recommended reading

  1. Buzan T., Mapy twoich mysli, Łódż 2004.
  2. de Bono E., Naucz swoje dziecko myśleć, Warszawa 1994.
  3. Filipiak E., Rozwijanie zdolności uczenia się: z Wygotskim i Brunerem w tle, Gdańsk 2012
  4. Fisher R., Uczymy jak się uczyć, Warszawa 1999.
  5. Gardner H., Inteligencje wielorakie: nowe Horyzonty w teorii i praktyce, Warszawa 2009.
  6. Krzyżewska J., Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. Omega, Suwałki 1998.
  7. Mtiugin I.J., Żemajewa E.L.,, Czakaberija E.I., Rybnikowa I.K., Magia pamięci czyli książka o ty jak rozwijać pamięć i uwagę w szkole podstawowej, Piła.
  8. Muchacka B., Aktywność badawcza dzieci w przedszkolu,
  9. Paris S., Ayres L.R., Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, Warszawa 1997
  10. Szymański M., O metodzie projektów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2011.

 

Further reading

  1. Bernacka D., Od słowa do działania: przegląd współczesnych metod kształcenia, Warszawa 2001,
  2. Drapeau, Jak uczyć się szybko i skutecznie, Warszawa 2002,
  3. Hannaford C., Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł: podstawy kinezjologii edukacyjnej, Warszawa 1998.
  4. O’Connor J., Seymour J., Wprowadzenie do neurolingwistycznego programowania, Poznań 1996,
  5. Powell T. i J., Panowanie nad umysłem: metoda doktora Silvy, Warszawa 1995,

Notes


Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 23-04-2018 16:23)