SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Rola i zadania pedagoga szkolnego |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PEDP-RZPS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie przyszłych pedagogów do prowadzenia, organizowania i koordynowania na terenie szkoły (placówki) szeroko rozumianej pracy w zakresie wspomagania rozwoju psychicznego i efektywności uczenia się uczniów, udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom, nauczycielom przy współpracy z instytucjami pozaszkolnymi; wyposażenie studentów w możliwie duży zasób wiadomości i umiejętności z wymienionych wyżej zakresów i przygotowanie ich do wykorzystania nabytych wiadomości i umiejętności w praktyce zawodowej.
Wiedza z zakresu wychowania, bio-psycho-fizycznego rozwoju dzieci i młodzieży, niepełnosprawności, niedostosowania społecznego.
Szkoła, jako środowisko wychowawcze – ogólna charakterystyka szkoły, jako instytucji edukacyjnej, jej funkcje, organizacja. Specyfika zawodu pedagoga szkolnego (warunki pracy i zatrudnienia, wymagane kwalifikacje, zadania zawodowe, odpowiedzialność zawodowa. Warsztat pracy pedagoga szkolnego – zakresy czynności, powinności, uprawnienia. Projektowanie pracy pedagoga szkolnego – organizacja pracy, czas pracy, wymagana dokumentacja – praktyczne projektowanie pracy. Zagrożenia rozwoju uczniów i wychowania w szkole. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w pracy pedagoga – koordynacja pracy, wymogi legislacyjne. Ogólne zasady tworzenia programów wychowawczych i profilaktycznych w szkole. Badania diagnostyczne w pracy pedagoga szkolnego. Współpraca szkoły i pedagoga ze środowiskiem lokalnym.
Wykłady – wykład konwencjonalny z prezentacją slajdów, wykład z prezentacją multimedialną (power-point), konwersatoryjny.
Ćwiczenia – zajęcia ćwiczeniowe z wykorzystaniem metod: burzy mózgów, giełdy pomysłów, pracy w grupach, pracy z dokumentem źródłowym (akty prawne), oglądowych (wizyta u pedagoga szkolnego).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Egzamin z całości materiału w formie testu składającego się z pytań zamkniętych i otwartych z progami punktowymi (60% maksymalnej liczby punktów – ocena dost., 70% dst+, 80% db, 90% db+, 100% bdb) bądź w formie ustnej lub pisemnej – wybór studenta.
Ćwiczenia
Ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć (na każdych ćwiczeniach) (20% oceny), przygotowanie pracy kontrolnej (terenowej) nt. warsztatu pracy pedagoga i problemów rozwiązywanych przez niego w konkretnej szkole – praca indywidualna (30% oceny), kolokwium z treści zrealizowanych na ćwiczeniach (progi punktowe jw.) (50% oceny).
Ocena końcowa
Średnia arytmetyczna ocen cząstkowych – ćwiczeń i wykładów.
Aktualne akty prawne: Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r., nr 532).
Gajewska G., Szczęsna A., Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. II-V, Zielona Góra, 2002-2008.
Jundziłł I., Rola zawodowa pedagoga szkolnego, Warszawa 1980.
Konarzewski K., Podstawy oddziaływań wychowawczych, Warszawa 1982.
Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły, Kraków 2002.
Olbrycht K., Odpowiedzialność pedagoga, [w:] Edukacja aksjologiczna, red. K. Olbrycht, T. II, Katowice 1995.
Sałasiński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa 2003.
Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.
Bajurska J., Praca pedagoga szkolnego w świetle badań, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 1995, 3.
Bartosik J., Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005.
Chomczyńska-Rubacha M., Szkolne środowisko uczenia się, [w:] Pedagogika: podręcznik akademicki, red. Kwieciński Z., Śliwerski B., T. II, Warszawa 2004.
Dzierzgowska, Rodzice w szkole: poradnik dla dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców, Warszawa 1999.
Ferenz K., Kozioł E., red., Kompetencje nauczyciela – wychowawcy, Zielona Góra 2002.
Grad K., Przepisy prawne regulujące pracę pedagoga szkolnego, „Nowa Szkoła”, 2003, 3.
Gwizdek B., Sołtys E., Profilaktyka w szkole, rola i zadania pedagoga szkolnego, „Remedium”, 2004, 1.
Kwiatkowska H., Czas, miejsce, przestrzeń – zaniedbane kategorie pedagogiczne, [w:] Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia, red. A. Nalaskowski, K. Rubacha, Toruń 2001.
Letkiewicz J., Miejsce i rola pedagoga, „Edukacja i Dialog”, 1995, 8.
Matyjas B., Profilaktyka i resocjalizacja w pracy pedagoga szkolnego, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 2002, 9.
Romańska M., Kilka rad pedagoga szkolnego dla rodziców, „Wychowanie na co Dzień”, 1998, 3.
Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 09-04-2018 16:48)