SylabUZ

Generate PDF for this page

Polish Music according to Tadeusz Baird - course description

General information
Course name Polish Music according to Tadeusz Baird
Course ID 03.2-WA-UZP-MOwTB-S18
Faculty Inter-faculty courses offer
Field of study Inter-faculty courses offer
Education profile -
Level of studies
Semester winter term 2018/2019
Head faculty Faculty of Arts
Course information
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Barbara Literska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 0 0 Credit

Aim of the course

Poszerzenie wiedzy ogólnohumanistycznej o zakres twórczości oraz polskiej kultury muzycznej z lat 1949-1981 na przykładzie życia i wszechstronnej działalności Tadeusza Bairda. Poznanie twórczości tego artysty – według partytur, nagrań audio i video.

Prerequisites

Wybór niniejszego przedmiotu ogólnouczelnianego przez studenta.

Scope

Wykaz zagadnień:

  1. Lata 1928-1949: trudny czas dla polskiej muzyki?
  2. 1949-1955: archaizacja = muzyka w dawnym stylu: Colas Breugnon wg Romain Rollanda.
  3. 1949-1955: serenitas z ludowym akcentem: Suita liryczna wg Juliana Tuwima
  4. 1949-1955: panegiryzm: Kantata o żołnierskim kubku wg Stanisława Strumph-Wojtkiewicza
  5. 1949-1955: neoklasycyzm w romantycznym ujęciu: Sinfonietta.
  6. 1956-1967: dodekafonia: Cztery eseje.
  7. 1966: ekspresjonizm: Jutro wg Josepha Conrada.
  8. 1968-1978: sonoryzm: Psychodrama.
  9. 1980-1981: postmodernizm: Głosy z oddali wg Jarosława Iwaszkiewicza.
  10. Miłość i erotyka: Cztery sonety miłosne wg Williama Szekspira.
  11. Światopogląd artystyczny Tadeusza Bairda – kim jest kompozytor?
  12. Korespondencja i gawędy muzyczne – życiorys utrwalony na skrawkach papieru i taśmie magnetycznej.
  13. Muzyka filmowa: Pasażerka w reż. Andrzeja Munka
  14. „Warszawska Jesień” – tylko festiwal muzyczny?
  15. Recepcja twórczości Bairda – problem kluczowy.

Teaching methods

Wykład wspomagany prezentacjami audio i video oraz analizą partytur wybranych utworów muzycznych; dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

80% obecność na zajęciach i aktywny w nich udział.

Recommended reading

  1. Literska Barbara, Tadeusz Baird: kompozytor, dzieło, recepcja, Zielona Góra 2012.

Further reading

  1. Historia Muzyki Polskiej, red. Stefan Sutkowski, Tom VI: Zofia Helman, Między Romantyzmem a Nową Muzyką 1900-1939, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014.
  2. Historia Muzyki Polskiej, red. Stefan Sutkowski, Tom VII cz. 1: Stefan Baculewski, Współczesność 1939-1974, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013.
  3. Historia Muzyki Polskiej, red. Stefan Sutkowski, Tom VII cz. 2: Stefan Baculewski, Współczesność 1974-2000, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013.
  4. Pilarski Bohdan, Szkice o muzyce, Warszawa, 2010.
  5. Tomaszewski Mieczysław, Interpretacja integralna dzieła muzycznego, Kraków 2000.

Notes


Modified by mgr Renata Kubiak (last modification: 12-04-2018 09:02)