Polish Music according to Tadeusz Baird - course description
General information
Course name
Polish Music according to Tadeusz Baird
Course ID
03.2-WA-UZP-MOwTB-S18
Faculty
Inter-faculty courses offer
Field of study
Inter-faculty courses offer
Education profile
-
Level of studies
Semester
winter term 2018/2019
Head faculty
Faculty of Arts
Course information
ECTS credits to win
2
Course type
optional
Teaching language
polish
Author of syllabus
dr hab. Barbara Literska, prof. UZ
Classes forms
The class form
Hours per semester (full-time)
Hours per week (full-time)
Hours per semester (part-time)
Hours per week (part-time)
Form of assignment
Lecture
30
2
0
0
Credit
Aim of the course
Poszerzenie wiedzy ogólnohumanistycznej o zakres twórczości oraz polskiej kultury muzycznej z lat 1949-1981 na przykładzie życia i wszechstronnej działalności Tadeusza Bairda. Poznanie twórczości tego artysty – według partytur, nagrań audio i video.
Prerequisites
Wybór niniejszego przedmiotu ogólnouczelnianego przez studenta.
Scope
Wykaz zagadnień:
Lata 1928-1949: trudny czas dla polskiej muzyki?
1949-1955: archaizacja = muzyka w dawnym stylu: Colas Breugnon wg Romain Rollanda.
1949-1955: serenitas z ludowym akcentem: Suita liryczna wg Juliana Tuwima
1949-1955: panegiryzm: Kantata o żołnierskim kubku wg Stanisława Strumph-Wojtkiewicza
1949-1955: neoklasycyzm w romantycznym ujęciu: Sinfonietta.
1956-1967: dodekafonia: Cztery eseje.
1966: ekspresjonizm: Jutro wg Josepha Conrada.
1968-1978: sonoryzm: Psychodrama.
1980-1981: postmodernizm: Głosy z oddali wg Jarosława Iwaszkiewicza.
Miłość i erotyka: Cztery sonety miłosne wg Williama Szekspira.
Światopogląd artystyczny Tadeusza Bairda – kim jest kompozytor?
Korespondencja i gawędy muzyczne – życiorys utrwalony na skrawkach papieru i taśmie magnetycznej.
Muzyka filmowa: Pasażerka w reż. Andrzeja Munka
„Warszawska Jesień” – tylko festiwal muzyczny?
Recepcja twórczości Bairda – problem kluczowy.
Teaching methods
Wykład wspomagany prezentacjami audio i video oraz analizą partytur wybranych utworów muzycznych; dyskusja.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
80% obecność na zajęciach i aktywny w nich udział.
Recommended reading
Literska Barbara, Tadeusz Baird: kompozytor, dzieło, recepcja, Zielona Góra 2012.
Further reading
Historia Muzyki Polskiej, red. Stefan Sutkowski, Tom VI: Zofia Helman, Między Romantyzmem a Nową Muzyką 1900-1939, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014.
Historia Muzyki Polskiej, red. Stefan Sutkowski, Tom VII cz. 1: Stefan Baculewski, Współczesność 1939-1974, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013.
Historia Muzyki Polskiej, red. Stefan Sutkowski, Tom VII cz. 2: Stefan Baculewski, Współczesność 1974-2000, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013.
Pilarski Bohdan, Szkice o muzyce, Warszawa, 2010.
Tomaszewski Mieczysław, Interpretacja integralna dzieła muzycznego, Kraków 2000.
Notes
Modified by mgr Renata Kubiak (last modification: 12-04-2018 09:02)