Muzyka polska według Tadeusza Bairda - przedmiot ogólnouczelniany - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Muzyka polska według Tadeusza Bairda - przedmiot ogólnouczelniany
Kod przedmiotu
03.2-WA-UZP-MOwTB-S18
Wydział
Oferta ogólnouczelniana
Kierunek
Oferta ogólnouczelniana
Profil
-
Rodzaj studiów
Semestr
semestr zimowy 2018/2019
Jednostka obsługująca przedmiot
Wydział Artystyczny
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obieralny
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr hab. Barbara Literska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
30
2
0
0
Zaliczenie
Cel przedmiotu
Poszerzenie wiedzy ogólnohumanistycznej o zakres twórczości oraz polskiej kultury muzycznej z lat 1949-1981 na przykładzie życia i wszechstronnej działalności Tadeusza Bairda. Poznanie twórczości tego artysty – według partytur, nagrań audio i video.
Wymagania wstępne
Wybór niniejszego przedmiotu ogólnouczelnianego przez studenta.
Zakres tematyczny
Wykaz zagadnień:
Lata 1928-1949: trudny czas dla polskiej muzyki?
1949-1955: archaizacja = muzyka w dawnym stylu: Colas Breugnon wg Romain Rollanda.
1949-1955: serenitas z ludowym akcentem: Suita liryczna wg Juliana Tuwima
1949-1955: panegiryzm: Kantata o żołnierskim kubku wg Stanisława Strumph-Wojtkiewicza
1949-1955: neoklasycyzm w romantycznym ujęciu: Sinfonietta.
1956-1967: dodekafonia: Cztery eseje.
1966: ekspresjonizm: Jutro wg Josepha Conrada.
1968-1978: sonoryzm: Psychodrama.
1980-1981: postmodernizm: Głosy z oddali wg Jarosława Iwaszkiewicza.
Miłość i erotyka: Cztery sonety miłosne wg Williama Szekspira.
Światopogląd artystyczny Tadeusza Bairda – kim jest kompozytor?
Korespondencja i gawędy muzyczne – życiorys utrwalony na skrawkach papieru i taśmie magnetycznej.
Muzyka filmowa: Pasażerka w reż. Andrzeja Munka
„Warszawska Jesień” – tylko festiwal muzyczny?
Recepcja twórczości Bairda – problem kluczowy.
Metody kształcenia
Wykład wspomagany prezentacjami audio i video oraz analizą partytur wybranych utworów muzycznych; dyskusja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
80% obecność na zajęciach i aktywny w nich udział.
Literatura podstawowa
Literska Barbara, Tadeusz Baird: kompozytor, dzieło, recepcja, Zielona Góra 2012.
Literatura uzupełniająca
Historia Muzyki Polskiej, red. Stefan Sutkowski, Tom VI: Zofia Helman, Między Romantyzmem a Nową Muzyką 1900-1939, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014.
Historia Muzyki Polskiej, red. Stefan Sutkowski, Tom VII cz. 1: Stefan Baculewski, Współczesność 1939-1974, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013.
Historia Muzyki Polskiej, red. Stefan Sutkowski, Tom VII cz. 2: Stefan Baculewski, Współczesność 1974-2000, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013.
Pilarski Bohdan, Szkice o muzyce, Warszawa, 2010.
Tomaszewski Mieczysław, Interpretacja integralna dzieła muzycznego, Kraków 2000.
Uwagi
Zmodyfikowane przez mgr Renata Kubiak (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 09:02)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.