SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną - course description

General information
Course name Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną
Course ID 05.6-WP-PSpP-MWWNS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
  • dr Regina Korzeniowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Uporządkowanie wiedzy dotyczącej specyfiki rozwoju psychoruchowego dziecka  z niepełnosprawnością sensoryczną /słuchu, wzroku/. Kształtowanie umiejętności w zakresie wybranych metod wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną /słuchu, wzroku/. Uwrażliwienie na niezbędność objęcia małych dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną /słuchu, wzroku/ oddziaływaniami wczesnego wspomagania rozwoju.

Prerequisites

Usystematyzowana podstawowa wiedza z zakresu tyflopedagogiki i surdopedagogiki.

Scope

Konwersatoria

1) Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną /słuchu, wzroku/ – terminologia. 2) Specyfika rozwoju procesów orientacyjno-poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych i społecznego funkcjonowania małych dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną /słuchu, wzroku/. 3) Wczesna rehabilitacja dzieci z wadą słuchu i wadą wzroku. 4) Wychowanie słuchowe dzieci niesłyszących. 5) Rozwijanie podstawowych form aktywności dzieci z niepełnosprawnością wzroku. 6) Podstawowe programy wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną /słuchu, wzroku/. 7) Przygotowanie dzieci z niepełnosprawnością sensoryczną /słuchu, wzroku/ do nauki szkolnej     

Teaching methods

Praca z książką, pokaz z instruktażem, warsztat nabywania wybranych umiejętności, film dydaktyczny.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena z konwersatoriów –  średnia ocen z aktywności na zajęciach, kolokwium, prac kontrolnych.

Ocena z przedmiotu

Oceną z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.

Recommended reading

  1. Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu w szkole powszechnej  i w przedszkolu, red. J.  Kosmalowa, Warszawa 1997.
  2. Dziecko z wadą słuchu u progu szkoły, red. A. Jakoniuk-Diallo, Poznań 2017.
  3. Majewski T., Tyflopsychologia rozwojowa, Warszawa 2002.
  4.  Moje dziecko nie słyszy. Materiały dla rodziców dzieci z wadą słuchu, red. J. Kobosko, Warszawa 1999.
  5. Problemy wczesnej rehabilitacji niewidomych i słabowidzących dzieci. Materiały z konferencji, Rembertów 17-18 listopada 1995 r., Warszawa 1995.
  6. Rozwój i wychowanie niewidomego dziecka w wieku żłobkowym i przedszkolnym, red. M. Orkan-Łęcka, Warszawa 1985.
  7. Szczepankowski B., Wspomaganie rozwoju dziecka niesłyszącego. Audiofonologia pedagogiczna, Warszawa 2009.
  8. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii, red. K. Czerwińska, Warszawa 2015.
  9. Wspomaganie rozwoju małych dzieci z uszkodzonym wzrokiem, red. G. Walczak, Warszawa 2004.
  10. Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku, red. K. Czerwińska, Warszawa 2016.

 

Further reading

  1. Cieszyńska J., Kocham uczyć czytać: poradnik dla rodziców i nauczycieli, Kraków 2011.
  2. Cieszyńska J., Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym, Kraków 2001.
  3. Czerwińska M., Rehabilitacja osób niewidomych, (w:) Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 5: R-St, Warszawa 2006.
  4. Krzeszowski T., Gdy dziecko niedowidzi. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, Bydgoszcz 1993.
  5. Listy o wychowaniu dziecka z wadą słuchu. Poradnik dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1982.
  6. Lowe A., Rozwijanie słuchu w zabawie, Warszawa 1983.

 

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 30-04-2018 16:35)