SylabUZ

Generate PDF for this page

Innovations in elementary education - course description

General information
Course name Innovations in elementary education
Course ID 05.0-WP-PEDD-IPE
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Pre-school and primary education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu innowacji pedagogicznych. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej. Zapoznanie z możliwościami innowacyjnej pracy nauczyciela z dziećmi. Kształcenie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu opartego na autorskiej koncepcji pracy z małym dzieckiem.

Prerequisites

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz pedagogiki zdolności i twórczości.

Scope

Wykłady:

Nurt progresywizmu i nowego wychowania oraz ich znacznie dla współczesnej edukacji. Źródła, mechanizmy i cele innowacji. Proces zmian społecznych determinujący modernizowanie edukacji. Kierunki przemian w oświacie światowej. Przemiany oświatowe w Polsce. Edukacja alternatywna w Polsce. Ruch innowacyjny w Polsce (od okresu między wojennego do dziś). Instytucjonalne uwarunkowania innowacji. Szkoła organizacją innowacyjną. Funkcje rozwojowe systemu oświatowego. Piśmiennictwo pedagogiczne czynnikiem inspirującym innowacje. Rola nauk pedagogicznych w procesie innowacyjnym. Kompetencje twórcze nauczyciela. Praca pedagogiczna jako twórczość nauczyciela. Działalność innowacyjna procesem badawczym. Rola nauczyciela w procesie innowacyjnym. Nauczyciel innowatorem. Szkoły twórczości. Tworzenie programów autorskich. Idea pluralizmu programowego i jej skutki dla edukacji małego dziecka: klasyczne, romantyczne i ponowoczesne podejście do programu. . Podstawy filozoficzne, psychologiczne, socjologiczne konstruowania programów. 

Ćwiczenia:

Nauczanie przez eksperymentowanie. Pedagogika zabawy. Sens pedagogiki Marii Montessorii. Pedagogika C. Freineta. Kinezjologia Edukacyjna Paula E. Dennisona. Programy własne w świetle ustaw oświatowych. Planowanie innowacji:  struktura, etapy i fazy pracy. Zasady pracy nad innowacją. Cele programu kształcenia – ich definiowanie, sposoby formułowania, operacjonalizacja i osiąganie. Materiał nauczania: selekcja i gradacja treści kształcenia. Procedura oceniania uczniów: strategie oceniania, ujecie metodyczne i ideologiczne, ocena opisowa i bieżąca. Projektowanie rozwiązań praktycznych i ewaluacja programu. Koncepcje alternatywnego kształcenia: Reggio Emilia, Outdoor Education, szkoły i przedszkola leśne, projekt przedszkole wolne od zabawek, narracyjne gry fabularne. 

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy, prezentacje multimedialne.

Ćwiczenia – podające (praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym); problemowe (dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne), praktycznego działania (projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów, projekty i prezentacje multimedialne).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywnej obecności, kartkówki lub kolokwium pisemnego, przygotowania prezentacji multimedialnej

Ćwiczenia

Zaliczenie na ocenę na podstawie projektowania zadań i sytuacji edukacyjnych, prezentacji multimedialnej do wybranego zagadnienia, aktywnej obecności studentów, projektu innowacji

Ocena końcowa

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń, która obejmuje: 50% oceny uzyskanej z wykładu oraz 50% oceny uzyskanej z ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Barański Cz., Uwarunkowania działalności innowacyjnej nauczycieli, Warszawa 1986.
  2. Figiel M., Szkoły autorskie w Polsce, Kraków 2001.
  3. Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa 1999.
  4. Lesiak-Laska, Uwarunkowania i efekty innowacji pedagogicznych nauczycieli klas początkowych, Rzeszów 1998.
  5. Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.
  6. Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk, 2001.
  7. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.

Further reading

  1. Magda-Adamowicz M., Paszenda I., Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.
  2. Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010.
  3. Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka: teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju, Białystok 2003.

Notes


Modified by dr Klaudia Kasowska (last modification: 28-04-2018 10:00)