SylabUZ

Generate PDF for this page

Praca z dzieckiem zdolnym i twórczym - course description

General information
Course name Praca z dzieckiem zdolnym i twórczym
Course ID 05.0-WP-PEDD-PDZT
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Pre-school and primary education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu metodyki i organizowania zajęć dla dzieci zdolnych i twórczych. Zapoznanie z możliwościami pracy nauczyciela z dziećmi zdolnymi, uzdolnionymi i twórczymi. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.

Prerequisites

Podstawy wiedzy z pedagogiki specjalnej, psychologii, pedagogiki zdolności i twórczości.

Scope

Wykład:

Strategie kształcenia uczniów zdolnych. Modele kształcenia uczniów zdolnych. Specyfika programów szkolnych i pozaszkolnych ukierunkowanych na uczniów zdolnych. Metody i narzędzia ewaluacji pracy nauczyciela z dzieckiem zdolnym.  Projektowanie pracy z dziećmi uzdolnionymi.

Konwersatorium:

Rodzaje aktywności twórczej dziecka i młodzieży.  Wybrane metody rozwijające zdolności i twórczość dzieci. Pomoce dydaktyczne w pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym. Zasady i strategie pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym. Formy ekspresji plastycznej dzieci. Treningi i lekcje twórczości.

 

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy.

Konwersatoria – praca z tekstem, z dokumentem źródłowym; problemowe, praktycznego działania.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności (25%) i dyskusji studentów (25%) oraz zaprojektowanie sytuacji edukacyjnej dla dzieci zdolnych i twórczych  (50%).

Konwersatoria

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności (25%) i dyskusji studentów (25%) oraz zaprojektowanie zestawu ćwiczeń dla dzieci zdolnych i twórczych  (50%).

Ocena końcowa

Średnia arytmetyczna ocen z wykładów i konwersatoriów.

Recommended reading

  1. Chybicka A., Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe, Kraków 2006.
  2. Limont  W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot, 2010.
  3. Magda-Adamowicz M., Pszenda I., Trening twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.

Further reading

  1. Szmidt K.J., Elementarz twórczego życia, Warszawa 1997.
  2. Uszyńska-Jarmoc J., Podróże – skarby – przygoda: podręcznik i program rozwijania twórczości, samodzielności oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci z klas I-III, Białystok 2000.
  3. M. Magda-Adamowicz, K. Żernik, Twórczość werbalna dzieci – koncepcja i identyfikacje, [w:] B. Niemierko, M. K. Szmigel (red.), Diagnozowanie twórczości uczniów i nauczycieli, gRUPA TOMANI, Kraków 2016

Notes


Modified by dr Klaudia Kasowska (last modification: 28-04-2018 09:52)