SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PRCwCŻ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą zjawisk występujących w rozwoju człowieka od momentu poczęcia do okresu późnej starości. Internalizacja wiedzy teoretycznej, która prowadzi do praktycznego jej wykorzystania. Poznanie właściwości przebiegu rozwoju człowieka na różnych etapach życia poprzez odwołanie się do głównych teorii rozwojowych oraz do najnowszych danych empirycznych. Zrozumienie sekwencji rozwoju i czynników warunkujących uniwersalny oraz indywidualny charakter zmian rozwojowych, sprzyjających refleksji nad złożonością i wielowymiarowością jednostkowego życia, a także służącą tworzeniu naukowych podstaw do optymalnego doboru środków stymulacji rozwoju zasobów psychicznych i kształtowania się pełnej osobowości.
Brak.
Treści wykładów:
Natura i przebieg rozwoju człowieka: zapoznanie z pojęciem rozwoju ontogenetycznego i pokrewnymi pojęciami: kategoriami zmian rozwojowych, okresu sensytywnego i krytycznego, akceleracją, wyjaśnienie założeń psychologii biegu życia oraz funkcjonalnej teorii P.Baltesa.
Periodyzacja rozwoju od okresu prenatalnego do okresu późnej dorosłości. Rozwój fizyczny, społeczny, emocjonalny i poznawczy oraz rozwój osobowości w kolejnych etapach życia i podejścia teoretyczne najlepiej opisujące wybrane zjawiska rozwojowe.
Treści ćwiczeń:
Czynniki wpływające na rozwój jednostki, pojęcie zmiany rozwojowej, metody badawcze w psychologii rozwoju i zasady nawiązywania kontaktu z dzieckiem.
Przygotowanie do rodzicielstwa, rozwój prenatalny, poród, wcześniactwo, środowisko rodzinne małych dzieci, rozwój psychomotoryczny we wczesnym dzieciństwie, samodzielność dzieci, aktywność zabawowa i rysunkowa dzieci, relacje rówieśnicze, rozwój poznawczy dzieci i młodzieży, rozwój języka i komunikacji, gotowość szkolna i adaptacja do wymagań szkoły, rozwój osobowości, tożsamości i moralności, turbulencje w okresie dorastania, problemy wczesnej, średniej i późnej dorosłości, problematyka umierania i śmierci, rola żałoby.
Wykład: wykład konwencjonalny, wykład problemowy.
Ćwiczenia: praca w grupach, praca z książką, dyskusja dydaktyczna, rozwiązywanie problemów praktycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia-na ocenę składają się wyniki osiągnięte na kolokwium, ocena z prezentacji oraz ocena aktywności na zajęciach.
Wykład-ocena egzaminu w formie testu pisemnego .Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,5 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.
Bee H., Psychologia rozwoju człowieka. Poznań 2006.
Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B., Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk 2016.
Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Brzezińska A., Lutomski G. (red.), Dziecko w świecie ludzi i przedmiotów. poznań 1994.
Coni N., Davison W., Webster S., Starzenie się. Warszawa 1994.
Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) , Psychologia rozwoju człowieka. t.2. Warszawa 2007.
Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) ,Psychologia rozwoju człowieka. t.3. Warszawa 2007
Kornas-Biela D. Wokół początku życia ludzkiego. Warszawa 1993.
Obuchowska I., Drogi dorastania. Warszawa 1996.
Oleszkowicz A., Bunt młodzieńczy. Warszawa 2006.
Oleś K. P., Psychologia przełomu połowy życia. Lublin 2000.
Piaget J., Narodziny inteligencji dziecka. Warszawa 1996.
Piaget J., Rozwój ocen moralnych dziecka. Warszawa 1967.
Pietrasiński Z., Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa 1990.
Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka. t.1. Warszawa 2007.
Schaffer H. R., Początki uspołecznienia dziecka. Warszawa 1981.
Susułowska M., Psychologia starzenia się i starości. Warszawa 1989.
Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa 2011.
Turner J. S., Helms D. B., Rozwój człowieka. Warszawa 1999.
Wadsworth B. J., Teoria Piageta: Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa 1998.
Wojciechowska L., Syndrom pustego gniazda. Dobrostan rodziców usamodzielniających się dzieci. Warszawa 2008.
Chrzan-Dętkoś M., Wcześniaki. Rozwój psychoruchowy w pierwszych latach życia. Gdańsk 2012.
Czub M., Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo. Warszawa 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl].
Erikson E. H., Tożsamość a cykl życia. Poznań 2004.
Hadzicka J., Uczestnictwo w grupach sformalizowanych a rozwój tożsamości we wczesnej adolescencji na przykładzie ZHP. Psychologiczne Zeszyty Naukowe, 2/2016.
Kaja B., Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. Gdańsk 2011.
Kamza A., Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny. Warszawa 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl].
Piotrowski K., Ziółkowska B., Wojciechowska J., Rozwój nastolatka. Późna faza dorastania. Warszawa 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl].
Piotrowski K., Ziółkowska B., Wojciechowska J., Rozwój nastolatka. Wczesna faza dorastania. Warszawa 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl].
Matejczuk J., Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny. Warszawa 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl].
Rękosiewicz M., Jankowski P., Rozwój dziecka. Środkowy wiek szkolny. Warszawa 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl].
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 12-04-2018 15:21)