SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia wychowawcza |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Przegląd problemów wychowawczo-klinicznych oraz analiza wpływu uwarunkowań środowiskowych na przebieg rozwoju dzieci i młodzieży. Omówienie możliwości profilaktyki zaburzeń rozwojowych poprzez oddziaływania edukacyjno-wychowawcze.
Konieczność zaliczenia przedmiotów: psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia.
Wprowadzenie do psychologii wychowawczej: pojęcie wychowania, cele wychowania w koncepcjach pedagogicznych i psychologicznych. Środki oddziaływań wychowawczych. Funkcjonowanie kar i nagród. Naśladowanie i modelowanie: koncepcje wyjaśniające naśladowanie, wyznaczniki efektywności modelowania. Kształtowanie postaw i wpajanie norm: proces internalizacji wartości i norm, wychowawcze uwarunkowania rozwoju moralnego Optymalne warunki środowiskowe dla wspierania rozwoju dzieci i młodzieży w kontekście rodzinnym i instytucjonalnym. Negatywne oddziaływania środowiskowe i ich konsekwencje dla rozwoju dzieci i młodzieży. Różnice indywidualne w edukacji i wychowaniu. Rozpoznanie możliwości edukacyjnych dzieci w poszczególnych okresach rozwojowych i uwzględnienie tej wiedzy w pracy z dziecmi. Pojęcie dojrzałości szkolnej. Problemy oceniania dzieci w różnym wieku. Możliwości wspierania rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Wspieranie rodziców jako profilaktyka zaburzeń rozwoju dzieci.
Mechanizmy wychowania w rodzinie. Postawy rodzicielskie: wymiary postaw rodzicielskich, typologie i wyznaczniki postaw rodzicielskich, konsekwencje postaw rodzicielskich dla rozwoju dziecka. Komunikacja między dorosłymi a dziećmi. Rola ojca w wychowaniu dziecka. Metody badań nad rolą rodziny w rozwoju dziecka. Typologie zachowań nauczycielskich i błędów nauczycielskich. Wyznaczniki zachowań nauczycielskich: rola oczekiwań nauczyciela, ukryte programy nauczycieli. Środowiskowe i pedagogiczne uwarunkowania funkcjonowania szkolnego uczniów i wskaźniki powodzenia szkolnego.Biopsychiczne uwarunkowania funkcjonowania szkolnego uczniów: rola czynników biopsychicznych (stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej i ruchowej, inteligencji i zdolności, motywacji, czynników temperamentalnych), interakcyjny charakter wpływów. Trudności wychowawcze: typy trudności, geneza trudności.
Wykład konwencjonalny, wykład problemowy.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Pozytywna ocena z egzaminu pisemnego (pytania otwarte lub zamknięte). Odpowiedzi są punktowane. Dla uzyskania oceny dostatecznej konieczne jest uzyskanie przynajmniej 50% maksymalnej liczby punktów. Kolejne progi procentowe: 61%-70% (ocena 3,5), 71%-80% (ocena 4,0), 81%-90% (ocena 4,5), 91%-100% (ocena 5,0).
Ocena z egzaminu jest oceną końcową z przedmiotu.
Grucy-Miąsik U., Opieka jako kategoria wychowawcza, Rzeszów 2016.
Myron H. Dembo. Stosowana psychologia wychowawcza , Warszawa, 1997
Kaja B., Problemy psychologii wychowania: teoria i praktyka, Bydgoszcz 2001.
McWhirter, J.J., Zagrożona młodzież: ujęcie kompleksowe dla pracowników poradni, nauczycieli, psychologów i pracowników socjalnych, Warszawa 2001.
Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. - Psychologia wychowawcza, T.1, Warszawa 2002.
Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. - Psychologia wychowawcza, T.2, Warszawa 2002.
Dołęga Z., Psychologiczne podstawy i społeczny aspekt wychowania integrującego, Kraków 2010.
Zmodyfikowane przez dr Anna Mróz (ostatnia modyfikacja: 27-04-2018 17:54)