SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Testy inteligencji |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-TI |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi metodami rozumienia i diagnozowania inteligencji człowieka. Student pozna i zastosuje w praktyce testy inteligencji płynnej i skrystalizowanej oraz zdobędzie umiejętność przeprowadzania badania wybranymi testami. Zapozna się z metodami pomiaru powiązanych umiejętności (testy zdolności poznawczych oraz kreatywności).
Wiedza z zakresu psychologii poznawczej i psychologii różnic indywidualnych.
Przedstawienie teorii inteligencji oraz metod diagnozy inteligencji i zdolności poznawczych. Omówienie specyfiki testowania inteligencji: wybór testu (grupowy vs indywidualny, dobór odpowiednio do mierzonej zdolności), czasu, miejsca i innych czynników potencjalnie wpływających na wynik. Omówienie wyników surowych, miar porównawczych i interpretacji wyniku. Omówienie wybranych technik mierzenia inteligencji u dorosłych i dzieci np. Skale Ravena Skala Dojrzałości Umysłowej Columbia, Diagnoza Możliwości Intelektualnych, APIS-P(R) WISC-R - Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci - Wersja Zmodyfikowana, analiza wyniku pod kątem klinicznym. Omówienie wybranych testów zdolności specjalnych i funkcji poznawczych. Samodzielne wykonanie wybranych testów inteligencji.
Pogadanka, demonstracja, metoda przypadków, symulacja, pomiar, praca z książką, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z pracy zaliczeniowej, obejmującej diagnozę inteligencji dorosłej osoby na skali inteligencji płynnej i skrystalizowanej, opisaną zarówno w formie wyników surowych, jak i przeliczonych, ocenę funkcjonowania inteligencji na tle grupy porównawczej (zgodnie z normami), interpretację wyników testów (profilu inteligencji) w odniesieniu do funkcjonowania osoby badanej oraz propozycję przekazania wyniku osobie badanej (diagnozy pisemnej).
Aleksandra Jaworowska, Anna Matczak (2002). OMNIBUS - Test Inteligencji. Podręcznik
Podręczniki do testów Pracowni Testów Psychologicznych PTP, o ile nie wskazano inaczej:
Anna Matczak, Aleksandra Jaworowska, Katarzyna Martowska. TRS-S, TRS-Z Test Rozumienia Słów – Wersja Standard i Wersja dla Zaawansowanych3
Jerzy Brzeziński, Marek Gaul, Elżbieta Hornowska, Aleksandra Jaworowska, Andrzej Machowski, Marzenna Zakrzewska (2004). WAIS-R (PL) - Skala Inteligencji Wechslera dla Dorosłych - Wersja Zrewidowana.
Anna Matczak, Anna Piotrowska, Wanda Ciarkowska (2008). WISC-R - Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci - Wersja Zmodyfikowana
Aleksandra Jaworowska, Teresa Szustrowa (2000). TMS-K - Test Matryc Ravena w Wersji Standard
Jan Strelau (1997). Inteligencja człowieka. Wydawnictwo "Żak", rozdziały: 7, 8 i 9.
Krasowicz-Kupis G., Wiejak K. (2006). Skala inteligencji Wechslera dla dzieci (WISC-R) w praktyce psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zmodyfikowane przez dr Marcin Florkowski (ostatnia modyfikacja: 17-06-2018 23:01)