SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Etyka zawodu psychologa |
Kod przedmiotu | 08.1-WP-PSChM-EZP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z podstawami filozofii człowieka i psychologii moralnej jako integralnymi dziedzinami wiedzy o człowieku. Uwrażliwienie studentów na problemy etyczne zawodu psychologa. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów i dylematów etycznych. Zapoznanie z wiedzą o narzędziach, do których można odwołać się w sytuacji wątpliwości etycznych i ich aksjologicznym uzasadnianiu.
Brak
1. Filozofia człowieka, filozofia podmiotu - wprowadzenie do tematyki zajęć (pojęcie osoby, osobowości, tożsamości, samoświadomości w tradycji filozoficznej)
2. Podstawy psychologii moralności: spór o naturę ludzką, motywy postępowania, wola i postanowienie, zagadnienie sumienia.
3. Etyki zawodowe jako filozofia praktyczna.
4. Kategoria godności, odpowiedzialności, sprawiedliwości w etyce zawodowej.
5. Moralne aspekty podejmowania decyzji (wybór, konflikt, dylemat) w kontekście aksjologii.
6. Kodeksy, wzorce i etos zawodowy - wymiar etyczny.
7. Zasady rozwiązywania konfliktów i dylematów etycznych: Karta Powinności Człowieka, Kodeks Etyczno-Zawodowy, Kodeks Etyczny Psychoterapeuty.
Wykład: wykład z prezentacją multimedialną, wykład konwersatoryjny Ćwiczenia: dyskusja, prezentacja, studium przypadku, praca z dokumentem źródłowym
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunki zaliczenia ćwiczeń. Na zaliczenie ćwiczeń składają się oceny z wejściówek oraz prezentacji ustnej. Warunki zaliczenia egzaminu: test pisemny składający się z pytań zamkniętych jedno- i wielokrotnego wyboru oraz z pytań otwartych. Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu, tj. oceny końcowej z ćwiczeń i z egzaminu. Ocenę końcową ustala się zgodnie z zasadą: od 2,5 - dostateczny od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 - dobry, od 4,25 do 4,74 - dobry plus, od 4,75 - bardzo dobry. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania, przy czym nie może być ona niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu (zgodnie z § 26 pkt 3 regulaminu UZ).
1. J. Brzeziński, B. Chyrowicz, M. Toeplitz-Winiewska, W. Poznaniak, Etyka zawodu psychologa, Warszawa 2008.
2. W. Tyburski, A. Wachowiak, R. Wiśniewski, Historia filozofii i etyki do współczesności. Źródła i komentarze, Toruń 2002.
3. M. Ossowska, Motywy postępowania. Z zagadnień psychologii moralności (wydanie dowolne)
4. L. Stevenson, D.L. Haberman, Dziesięć koncepcji natury ludzkiej, Wrocław 2001.
5. Bednarek, Dorota. Zawód psycholog. Regulacje prawne i etyka zawodowa. 2016. PWN.
1. M.Z. Stepulak, Dylematy etyczno-zawodowe psychologa, Lublin 2002
2. Deklaracja Praw Człowieka
3. Deklaracja Praw Dziecka
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-04-2018 08:45)