Zapoznanie studenta ze specyfiką współczesnych mediów globalnych, ich genezą odwołującą się do kultury masowej, procesów globalizacji oraz z mechanizmami działania i relacjami z mediami lokalnymi/narodowymi.
Prerequisites
Scope
Geneza mediów globalnych: od kultury masowej i mass mediów do globalizacji
Specyfika procesu globalizacji komunikowania
Podstawowe pojęcia dla analizy mediów globalnych: relacja media i władza; rynki medialne, odbiorcy/nadawcy i reklamodawcy; media globalne- przejście od starych do nowych środowisk globalnych.
Wybrane teorie globalnych mediów
Różne wymiary relacji: globalne media a gospodarka; globalne media a kultura
Globalne kultury medialne: cztery modele analizy
Polityka medialna lokalna/narodowa w erze mediów globalnych
Hybrydyzacja gatunków i tabloidyzacja w mediach globalnych
Od mediów tradycyjnych do mediów nowoczesnych: analiza zachowań medialnych w obrębie relacji telewizja-prasa a sieć
Jak badać odbiorców i użytkowników mediów globalnych? Wyzwania metodologiczne
Teaching methods
Treści w zakresie tematycznym ćwiczeń realizowane są za pomocą pracy z książką, dokumentami źródłowymi, prezentacji.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ
UWAGI
Zaliczenie na ocenę
Tak
Praca pisemna
Kryterium oceny stanowi zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.
Prezentacja
Kryterium oceny stanowi poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału
Zasady uzyskania oceny
z ćwiczeń.
Ocena stanowić będzie średnią arytmetyczną z prezentacji i pracy pisemnej.
Recommended reading
Bauman Z., Globalizacja: i co z tego dla ludzi wynika, Warszawa 2000.
Flew T., Media globalne, Kraków 2010.
Golka M., Cywilizacja, Europa, globalizacja, Poznań 1999.
Kłoskowska A.,, Kultura masowa, Warszawa 2011.
Lisowska-Magdziarz M., Media powszednie, Kraków 2008.
Mrozowski M., Media masowe: władz, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.
Stiglitz J., Globalizacja, Warszawa 2006.
Thompson J.B., Media a nowoczesność. Społeczna teoria mediów, Wrocław 2001.
Further reading
Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu , Warszawa 2010.
Castells M., Galaktyka Internetu, Poznań 2003.
Dziadzia B., Naznaczeni popkulturą. Media elektroniczne i przemiany prowincji, Gdańsk, 2014.
Goban -Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu,, Warszawa 2009.
Majorek M., Kod YouTube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Kraków 2015.
Trzop B., Culture jamming w sieci, czyli jak zagłuszyć kulturę konsumpcyjną w czasach Internetu, w: e-kultura, e-nauka, e-społeczeństwo ,red. Płonka – Syroka B., Staszczak M., Wrocław 2008.
Notes
Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 13-04-2018 16:32)