SylabUZ

Generate PDF for this page

Współczesne teorie komunikowania - course description

General information
Course name Współczesne teorie komunikowania
Course ID 09.1-WP-SOCD-WTK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z wybranymi współczesnymi teoriami komunikowania i teoriami mediów, ich podstawowymi założeniami, autorami i pojęciami oraz dyskursem związanym z poruszana problematyką.

Prerequisites

Scope

1.Klasyczne teorie komunikacji: od szkoły chicagowskiej do frankfurckiej szkoły badań społecznych.

2.Teorie połowy xx wieku: studia kulturowe, etnografia audytorium, dominium komunikacji.

3.Krótka historia teorii komunikowania.

4.Między filozofią a teorią mediów.

5.Od Gutenberga do McLuhana: zmiana perspektywy, teoria komunikowania masowego

6.Założenia negatywnej teorii mediów.

7.Wybrane współczesne problemy teorii mediów: globalizacja a glokalizacja; hybrydyzacja i konwergencja mediów, szerokie paradygmaty medialne w codziennym doświadczeniu medialnym.

8.Wybrane sfery komunikowania: komunikowanie międzykulturowe, komunikowanie polityczne i publiczne

Teaching methods

Treści w zakresie tematycznym ćwiczeń realizowane są za pomocą pracy z książką, dokumentami źródłowymi, prezentacji.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

FORMA ZALICZENIA konwersatorium

UWAGI

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Kolokwium

W formie pytań problemowych, otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50%  całkowitej punktacji.

Prezentacja

Kryterium oceny stanowi poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Zasady uzyskania oceny
 z przedmiotu.

Ocena stanowić będzie średnią arytmetyczną z prezentacji i kolokwium.

.

 

Recommended reading

  1. Castells M., Władza komunikacji, Warszawa 2013.
  2. Mattelart A.M., Teorie komunikacji, Warszawa – Kraków 2001.
  3. Mersch D., Teorie mediów, Warszawa 2006.
  4. Lisowska - Magdziarz M., Media powszednie, Kraków 2008.
  5. Szopski M, Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa 2005.
  6. Dobek  – Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne,  Warszawa 2012.

 

Further reading

  1. Bazuń D., Trzop B., Internet a edukacja informacyjna, w: Wymiary globalizacji : aspekty polityczno-kulturowe , Opole, 2002.
  2. Goban- Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu,, Warszawa 2009.
  3. Piontek D., Komunikowanie polityczne i kultura popularna, Poznań 2011.
  4. Mcluhan M., Wybór tekstów, Poznań 2001.
  5. Baudrillard J., Wojny w Zatoce nie było, Warszawa 2006.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 13-04-2018 16:32)