SylabUZ

Generate PDF for this page

Metody badań mass mediów - course description

General information
Course name Metody badań mass mediów
Course ID 14.2-WP-SOCD-MMMB
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z tradycyjnymi i nowoczesnymi badaniami mediów masowych, ich specyfiką i mozlwiościami zastosowania.

Prerequisites

Scope

Zakres tematyczny przedmiotu:

  1. Rynek instytucji badawczych w Polsce.
  2. Media tradycyjne i nowoczesne – przegląd metod badawczych, wprowadzenie.
  3. Prasa, radio, telewizja, Internet jako przedmiot badania.
  4. Podstawowe etapy i elementy procesu badawczego.
  5. Analiza zawartości mediów.
  6. Treść mediów tradycyjnych i nowoczesnych jako baza źródłowa służąca poznaniu rzeczywistości.
  7. Badania mediów elektronicznych.
  8. Badania sondażowe.

Teaching methods

Praca z tekstem, praca w grupie, burza mózgów, dyskusja grupowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak

Przygotowanie projektu
w formie pisemnej 
i prezentacja podczas zajęć.

Projekt badania mediów do wybranej tematyki

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Zasady uzyskania oceny
z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń to średnia ocen z projektu i jego prezentacji 

Recommended reading

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004.

Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów, Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej w Krakowie, Kraków, 2001.
Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Wydawnictwo „Aspra-JR”, Warszawa 2001.
Wimmer R.,  Dominick J., Metody badań mass mediów, Wydawnictwo. UJ, Kraków 2008.
 Baran S.,  Davis D., Teorie komunikowania masowego, Wydawnictwo. UJ, Kraków 2007.
Pisarek W., Analiza zawartości prasy, Ośrodek Badań Prasoznawczych, Kraków 1983.
Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów, Wydawnictwo UJ, Kraków 2004.

Further reading

Lisowska-Magdziarz M.,, Media powszednie, Wydawnictwo UJ, Kraków 2009.Hallin,D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Wydawnictwo. UJ, Kraków 2007.
Skrzypczak J. (red.), Popularna encyklopedia mass mediów, Wydawnictwo „Kurpisz”, Poznań 1999.
Chudziński E. (red.) Słownik wiedzy o mediach, Wydawnictwo ParkEdukacja, Warszawa-Bielsko Biała  2007.
Banaszkiewicz-Zygmunt E., Media-leksykon Wydawnictwo PWN, Warszawa 2000.
McCombs M., Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Wydawnictwo UJ, Kraków 2009.
H. M. Kepplinger H.M., Mechanizmy skandalizacji w mediach, Kraków, Wydawnictwo UJ, 2008.
S. Allan, Newsy w sieci. Internet i dziennikarstwo, Kraków, Wydawnictwo UJ, 2008.*

Robert C. Allen ( red.): Teledyskursy. Telewizja w badaniach współczesnych, Wydawnictwo pol. Andrzej Gwóźdź, Katowice 1998.

Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wydawnictwo” Astrum”, Wrocław 1999.

Taylor L., Willis A.,, Medioznawstwo, Wydawnictwo. UJ, Kraków 2006.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 13-04-2018 16:32)