SylabUZ

Generate PDF for this page

Empirical principles of Sociology - course description

General information
Course name Empirical principles of Sociology
Course ID 14.2-WP-SOCD-EPS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z katalogiem podstawowych metod i technik prowadzenia badań socjologicznych. Przygotowanie studenta do prowadzenia badań terenowych z wykorzystaniem wybranych metod i technik badawczych.

Prerequisites

Scope

  1. Źródła w badaniach socjologicznych.
  2. Badania ilościowe a badania jakościowe.
  3. Wywiad kwestionariuszowy i jego uwarunkowania.
  4. Ankieta
  5. Kwestionariusz ankiety. Zasady tworzenia kwestionariusza. Typy pytań i wady pytań kwestionariuszowych.
  6. Obserwacja
  7. Wywiad swobodny, pogłębiony, narracyjny.
  8. Zogniskowane wywiady grupowe.
  9. Konstruowanie narzędzi badawczych do poszczególnych typów badań.
  10. Przygotowanie koncepcji badania z wykorzystaniem wybranych metod badawczych (spośród omawianych na zajęciach).
  11. Realizacja terenowa badania, analiza danych i prezentacja wyników.

Teaching methods

Praca w grupach, praca z materiałem źródłowym, praca z tekstem, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

UWAGI

Zaliczenie na ocenę

Tak

Przygotowanie projektu
w formie pisemnej
  i prezentacja podczas zajęć.

Projekt badawczy– od przygotowania koncepcji, poprzez terenową realizację badania za pomocą jednej lub kilku poznanych metod, czy technik oraz prezentację wyników zawierającą elementy autokrytyki. Prezentowane wyniki są poddane dyskusji w grupie

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Zasady uzyskania oceny
 z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ocen z projektu i jego prezentacji.

 

Recommended reading

  1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008..
  2. Babiński G., Pojęcie i typy źródeł w badaniach społecznych. Krytyka źródeł, Wydawnictwo UJ, Kraków 1980.
  3. Denzin, N.K., Lincoln Y.S., Metody Badań Jakościowych, tom I i II, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2009.
  4. Frankfort – Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w socjologii, Wydawnictwo „ Zysk i Ska”, Poznań 2001.
  5. Sołoma L., Metody i techniki badań socjologicznych. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2002.

Further reading

  1. Daniłowicz P. Sztabiński F.,, Nowe spojrzenie na ankietę pocztową. Jak uzyskano 70% zwrotów, [w:] Badania empiryczne w socjologii, (red.) M. Malikowski, M. Niezgoda, T. 1,2, Wydawnictwo WSSG, Tyczyn 1997.
  2. Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo WN PWN, Łódź 2000.
  3. Lutyńska K., Wywiad kwestionariuszowy. Przygotowanie i sprawdzenie narzędzia badawczego, Wydawnictwo naukowe PAN, Wrocław 1984.
  4. Lutyńska K., (2000), Problemy drażliwe w badaniach socjologicznych w Polsce, w : „ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody”, nr 9/2000.
  5. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  6. Silverman D., Prowadzenia badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2008.
  7. Sztabiński F., , Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1997.

Notes

Przedmiot polecany studentom, którzy nie ukończyli studiów pierwszego stopnia na kierunku socjologia.


Modified by dr Tomasz Kołodziej (last modification: 30-04-2018 09:22)