SylabUZ

Generate PDF for this page

Przedmiot do wyboru: Wybrane pola leksykalno-semantyczne języka rosyjskiego - course description

General information
Course name Przedmiot do wyboru: Wybrane pola leksykalno-semantyczne języka rosyjskiego
Course ID 09.3-WH-FRSD-WPLS-K-S15_pNadGenJ41SK
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Philology / Russian Philology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language russian
Author of syllabus
  • dr hab. Małgorzata Łuczyk, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem nadrzędnym przedmiotu jest uświadomienie studentom złożoności sieci relacji istniejących między jednostkami leksykalnymi w ramkach określonych  – uporządkowanych pod względem paradygmatycznym i syntagmatycznym – zbiorów, związanych z konkretnym pojęciem nadrzędnym. Celem podrzędnym jest wzbogacenie i usystematyzowanie leksyki w zakresie określonych zbiorów jednostek leksykalnych.

Prerequisites

Brak

Scope

Analiza wybranego przez studentów materiału leksykalno-semantycznego z zastosowaniem metodologii pól. Wyodrębnienie w strukturze makropola mezopól tj. uporządkowanych zbiorów związanych z konkretnym pojęciem nadrzędnym:(np.: Piękno, Emocje, Percepcja, Smak, Zapach, Kulinaria i in.) i usytuowanie ich w strukturze pola w płaszczyznach nie-centrum, bliższego i dalszego peryferium. Grupa leksykalno-semantyczna jako mikropole i relacje znaczeniowe typu synonimia, antonimia i in. wiążące zbiór jednostek leksykalnych w ustrukturowaną całość. Wzajemne przenikanie się pól leksykalno-semantycznych.

Teaching methods

Wykład konwersatoryjny, praca z książką (praca ze słownikiem i tekstem literackim lub publicystycznym – indywidualna i grupowa), dyskusja, „burza mózgów”.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Pozytywna ocena na podstawie kontroli bieżącej oraz zaprezentowania w aplikacji Power Point dowolnego zbioru jednostek leksykalnych z zastosowaniem metodologii pola leksykalno-semantycznego.

Recommended reading

  1. В.П. Абрамов, Семантические поля русского языка. Монография, Москва-Краснодар 2003.
  2. Лингвистический энциклопедический словарь, под ред. В.Н. Ярцевой, Москва 1990.
  3. Современный русский язык. Теоретический курс. Лекискология, под ред. Л.А. Новикова, Москва 1999.

Further reading

 

  1. P. Łobacz, N. Mikołajczak-Matyja, Skojarzenia słowne w psycholeksykologii i onomastyce psycholingwistycznej, Poznań 2002.
  2. J. Tokarski, Struktura pola znaczeniowego (studium językoznawcze), Lublin 1984.
  3. R. Tokarski, Pola znaczeniowe i ramy interpretacyjne – dwa spojrzenia na język, w: LingVaria 2006, nr 1.

Notes


Modified by dr hab. Małgorzata Łuczyk, prof. UZ (last modification: 08-07-2019 14:17)