Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu różnych wymiarów partnerstwa edukacyjnego. Przygotowanie studentów do budowania projektów sieci partnerstwa publicznego.
Prerequisites
Podstawowa wiedza za zakresu nauk o wychowaniu, socjologii i psychologii.
Scope
Partnerstwo – współpraca w edukacji – analiza pojęć, związków i zależności. Partnerstwo edukacyjne a kultura szkoły/placówki edukacyjnej (pojęcie, wymiary, tworzenie). Od relacji partnerskich do demokracji w klasie szkolnej/grupie/szkole/placówce edukacyjnej/lokalnym środowisku. Budowanie sieci kapitału społecznego w klasie szkolnej/grupie/szkole/placówce edukacyjnej/lokalnym środowisku. Budowanie partnerstwa publicznego na rzecz edukacji w regionie. Indywidualny wymiar relacji w budowaniu partnerstwa edukacyjnego.
Teaching methods
Wykład oraz praca indywidualna ze studentem.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Wykłady i zaliczenie końcowe
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z przygotowanego ustnego projektu (indywidualnego lub grupowego) dotyczącego budowania sieci partnerstwa edukacyjnego w wybranym środowisku czy grupie.
Recommended reading
Dudzikowa M. i. in., Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla kształcenia, Kraków 2011.
Dudzikowa M., Co z rozwojem kapitału społecznego w szkole? Postawienie problemu, [w:] „Gorące” problemy edukacji w Polsce: ekspertyzy i opinie, red. T. Lewowicki, Warszawa 2007.
Dudzikowa M., Erozja kapitału społecznego w szkole w kulturze nieufności, [w:] Wychowanie: pojęcia procesy konteksty, T. IV, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Gdańsk 2008.
Dudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R., red., Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy, Kraków 2010.
Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja: szansa dla ambitnych, Chorzów 2003.
Herbst M., red., Kapitał ludzki i kapitał społeczny a rozwój regionalny, Warszawa 2007.
Kaźmierczak T., Rymsza M., red., Kapitał społeczny, ekonomia społeczna, Warszawa 2007.
Kwiatkowski M., Kapitał społeczny a edukacja, „Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja” 2003, 3(23).
Mendel M., Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy, Toruń 2000.
Nowosad I., Szymański M. J., red., Nauczyciele i rodzice, cz. 3, W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Zielona Góra-Kraków, 2004.
Płócińska M., Rylke H., Czas współpracy i czas zmian, Warszawa 2002.
Putman D., R., Samotna gra w kręgle: upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Warszawa 2008.
Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Kraków 1996.
Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji: dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, Warszawa 2009.
Tuohy D., Dusza szkoły, Warszawa 2002.
Winiarski M., Rodzina, szkoła, środowisko lokalne: problemy edukacji środowiskowej, Warszawa 2000.
Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.
Further reading
Bruner J., Kultura edukacji, Kraków, 2006.
Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja: szansa dla ambitnych, Chorzów 2003.
Klimowicz M., Bokajło A.W., Kapitał społeczny – interpretacje, impresje, operacjonalizacja, Warszawa 2010.
Moroń D., red., Kapitał ludzki i społeczny: wybrane problemy teorii i praktyki, Wrocław 2009.
Szczepański M.S, red., Kapitał społeczno-kulturowy a rozwój lokalny i regionalny, Tychy 2000.
Sztompka P., Zaufanie: fundament społeczeństwa, Kraków 2007.
Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.
Notes
Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 17-04-2018 14:30)