Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu różnych wymiarów partnerstwa edukacyjnego. Przygotowanie studentów do budowania projektów sieci partnerstwa publicznego.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza za zakresu nauk o wychowaniu, socjologii i psychologii.
Zakres tematyczny
Partnerstwo – współpraca w edukacji – analiza pojęć, związków i zależności. Partnerstwo edukacyjne a kultura szkoły/placówki edukacyjnej (pojęcie, wymiary, tworzenie). Od relacji partnerskich do demokracji w klasie szkolnej/grupie/szkole/placówce edukacyjnej/lokalnym środowisku. Budowanie sieci kapitału społecznego w klasie szkolnej/grupie/szkole/placówce edukacyjnej/lokalnym środowisku. Budowanie partnerstwa publicznego na rzecz edukacji w regionie. Indywidualny wymiar relacji w budowaniu partnerstwa edukacyjnego.
Metody kształcenia
Wykład oraz praca indywidualna ze studentem.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady i zaliczenie końcowe
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z przygotowanego ustnego projektu (indywidualnego lub grupowego) dotyczącego budowania sieci partnerstwa edukacyjnego w wybranym środowisku czy grupie.
Literatura podstawowa
Dudzikowa M. i. in., Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla kształcenia, Kraków 2011.
Dudzikowa M., Co z rozwojem kapitału społecznego w szkole? Postawienie problemu, [w:] „Gorące” problemy edukacji w Polsce: ekspertyzy i opinie, red. T. Lewowicki, Warszawa 2007.
Dudzikowa M., Erozja kapitału społecznego w szkole w kulturze nieufności, [w:] Wychowanie: pojęcia procesy konteksty, T. IV, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Gdańsk 2008.
Dudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R., red., Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy, Kraków 2010.
Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja: szansa dla ambitnych, Chorzów 2003.
Herbst M., red., Kapitał ludzki i kapitał społeczny a rozwój regionalny, Warszawa 2007.
Kaźmierczak T., Rymsza M., red., Kapitał społeczny, ekonomia społeczna, Warszawa 2007.
Kwiatkowski M., Kapitał społeczny a edukacja, „Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja” 2003, 3(23).
Mendel M., Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy, Toruń 2000.
Nowosad I., Szymański M. J., red., Nauczyciele i rodzice, cz. 3, W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Zielona Góra-Kraków, 2004.
Płócińska M., Rylke H., Czas współpracy i czas zmian, Warszawa 2002.
Putman D., R., Samotna gra w kręgle: upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Warszawa 2008.
Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Kraków 1996.
Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji: dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, Warszawa 2009.
Tuohy D., Dusza szkoły, Warszawa 2002.
Winiarski M., Rodzina, szkoła, środowisko lokalne: problemy edukacji środowiskowej, Warszawa 2000.
Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.
Literatura uzupełniająca
Bruner J., Kultura edukacji, Kraków, 2006.
Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja: szansa dla ambitnych, Chorzów 2003.
Klimowicz M., Bokajło A.W., Kapitał społeczny – interpretacje, impresje, operacjonalizacja, Warszawa 2010.
Moroń D., red., Kapitał ludzki i społeczny: wybrane problemy teorii i praktyki, Wrocław 2009.
Szczepański M.S, red., Kapitał społeczno-kulturowy a rozwój lokalny i regionalny, Tychy 2000.
Sztompka P., Zaufanie: fundament społeczeństwa, Kraków 2007.
Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 17-04-2018 14:30)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.