SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wykład monograficzny: Pułapki opieki i wychowania |
Kod przedmiotu | 16.9-WP-PEDD-MPOW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie |
Poznanie wielu błędów wychowawczych oraz różnego rodzaju pułapek wychowania, w które wpadają młodzi ludzie zakładający rodzinę. Zapoznanie z emocjonalnymi schematami rodzinnymi wpływającymi na dobieranie się w pary i budowanie nowych związków. Zapoznanie studenta z mechanizmem powtarzania schematów rodzinnych, z wpływem różnych stylów wychowania na rozwój nowych zachowań. Poznanie mechanizmów sprzyjających odnoszeniu sukcesów życiowych i zawodowych.
Pedagogiczna i psychologiczna wiedza ogólna
Powtarzanie schematów rodzinnych. Identyfikowanie historii rodzinnych, czyli schematów powtarzanych i przenoszonych z pokolenia na pokolenie. Zasady współtworzenia rodziny i grupy. Style wychowania a rozwój zachowań. Wpływ różnych stylów wychowania na zachowania w różnych fazach rozwoju dziecka. Styl wychowania a zachowania trudne dziecka. Osoby znaczące w życiu dziecka. Rola rodziców, nauczycieli i innych osób znaczących w kontakcie wychowawczym z dzieckiem. Więź emocjonalna i jej wpływ na zachowanie dziecka. Matki idealne – ile matki potrzebuje dziecko? Tożsamość roli matki. Kulturowo ukształtowana rola matki idealnej. Czas wolny spędzany z dzieckiem. Uzdolnienia dzieci a sukces życiowy. Czy geniusz zakodowany jest w genach. Zdolni rodzice. Rozwój uzdolnionych dzieci. Uzdolnione dzieci, które sądzą, że są głupie. Poczucie wartości a sukces życiowy. Filary poczucia własnej wartości. Przejawy zaniżonego poczucia własnej wartości. Ćwiczenia wzmacniające poczucie własnej wartości. Czas wolny dziecka. Rola zajęć pozalekcyjnych. Obecność rodziców w organizacji czasu wolnego. Czy przemoc ma płeć. Sprawcy i ofiary. Słabe płcie. Świat widziany oczami dziecka po traumie. Gadzi mózg. Zwierzęta a trauma. Przyczyny traumy. Dziecięce reakcje na traumę. Ćwiczenia pozwalające odreagować traumę.
Wykład z elementami dyskusji, problemowy z zastosowaniem prezentacji medialnej.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Medina J., Genetyczne piekło, Warszawa 2003.
Bradshaw J., Zrozumieć rodzinę, Warszawa 1988.
Forward S., Toksyczni rodzice, Warszawa 1992.
Krzyżowska T., Pułapki wychowania, Warszawa 2013.
Majewska-Opiełka I., Wychowanie do szczęścia, Warszawa 2010.
Satir V., Rodzina: tu powstaje człowiek, Gdańsk 2002.
Biddulph S., Wychowywanie chłopców, Poznań 2011.
Brett D., Opowiadania dla twojego dziecka, Gdańsk 2000.
Domańska M., Wpływ postaw rodzicielskich na kształtowanie się, osobowości dziecka, „Wychowanie na co dzień” 1999, 3.
Forward S., Frazier D., Szantaż emocjonalny: jak obronić się przed manipulacją i wykorzystaniem, Gdańsk 2005.
Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Poznań 1997.
Herman J., Przemoc: uraz psychiczny i powrót do równowagi, Gdańsk 1998.
Lewis D., Jak wychować zdolne dziecko, Warszawa 1988.
Molicka M., Bajki terapeutyczne, Leszno 1997.
Pospiszyl K., Psychologia kobiety, Warszawa 1986.
Purves L., Jak nie być matką doskonałą?, Warszawa 2000.
Wenning K., Mężczyźni są z ziemi i kobiety są z ziemi, Gdańsk 2000.
Weston D. C., Weston M., Co dzień mądrzejsze, Warszawa 2000.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 17-04-2018 14:30)